Prva drvena kapela sv. Florijana u Varaždinu bila je
izgrađena sa sjeverne strane opkopa srednjovjekovne utvrde Starog grada, na
mjestu današnje crkve posvećene vatrogasnom zaštitniku. Budući da su u drugoj
polovici šesnaestog stoljeća izgrađeni novi gradski bedemi te se uz njih
formirala ophodna cesta, tijekom sedamnaestog stoljeća došlo je do proširenja
gradskog predgrađa i povećanja broja stanovništva uz samu cestu. Uz istu
ophodnu cestu, via fossata ambiens, utemeljena je i izgrađena nakon razornog
požara 1665. godine drvena kapela na čijem je mjestu kasnije izgrađena i
današnja zidana crkva.
|
Varaždin u 17. stoljeću |
Kapela je, kao što je prijepisom dokumenta iz 1669.
godine u izvještaju vizitacije iz 1808. godine navedeno, bila podignuta 1669.
godine, odnosno četiri godine poslije spomenutog požara. Ova drvena kapela sv.
Florijana bila je posvećena već 15. veljače 1671. godine te se od početka
navodi kao filijala župe sv. Nikole Biskupa u Varaždinu. Izvještaj vizitatora
Kristofora Kupinića navodi kako je kapela tada od opreme posjedovala tek kalež
s pliticom i albu s humeralom te kako je već tada imala oslikani tabulat. Izgrađena
je u predjelu grada spomenutom kao 'Dianički konecz', dok se u kasnijim
izvještajima mjesto navodi samo kao 'gradsko grabište' (fossa) dakle mjesto u
neposrednoj blizini gradskih zidina. Bila je drvena s oslikanim tabulatom u
svetištu i lađi crkve. Već godinu dana nakon posvećenja, kapela je bila
opremljena s dostatnom crkvenom opremom. Isprva se u kapeli sv. Florijana nije
nalazio prikaz njezinog sveca zaštitnika, već tek dvije polikromirane i
pozlaćene skulpture sv. Lucije i Blažene Djevice Marije, te pet slika na
platnu. Posljednji puta kapela se navodi kao posve drvena 1675. godine. U
izvještaju iz 1678. godine navodi se kako je kapela već imala zidane temelje, u
blizini groblje, podignut drveni toranj s posvećenim zvonom kao i oltar u
svetištu posvećen vatrogasnom zaštitniku, s crno obojenom i pozlaćenom
skulpturom i njegovom slikom u središtu oltara. U predvorju (portico) crkve
nalazila su se dva oltara; oltar sv. Lucije s oslikanom i pozlaćenom skulpturom
sv. Lucije te oltar sv. Apolonije s njezinom slikom u središtu. Deset godina
kasnije, 1688. godine, kapela je opisana kao u temelju zidana dok je ostatak
izgrađen od hrastovine, s oslikanim tabulatom te dobrim krovom prekrivenim
hrastovim daščicama. Glavni oltar bio je upotpunjen s dvije pozlaćene skulpture
sv. Josipa i sv. Joakima postavljene bočno od središnje skulpture sv. Florijana,
dok se u gornjem središnjem dijelu oltara nalazila pozlaćena skulptura Blažene
Djevice Marije te dvije pozlaćene skulpture anđela. Oltari u predvorju također
su bili dodatno obogaćeni. Na oltar sv. Lucije, bočno od središnje skulpture
svete Lucije bile su postavljene slike (imago…in Tabula picta) sv. Katarine i
sv. Barbare što je kao tipologija oltara (sa skulpturom u sredini i bočnim
slikama) neuobičajeno. Na oltar sv. Apolonije, bočno od slike sv. Apolonije
bile su smještene marmorizirane skulpture (nalik bijelom mramoru) sv. Ivana
Evanđelista i sv. Marije Magdalene te u gornjem dijelu oltara pozlaćena
skulptura Blažene Djevice Marije. Bilješka vizitatora kako su skulpture bile
marmorizirane također je zanimljiva budući da iz tog razdoblja nije sačuvan
takav tip skulptura. Osim toga, izvještaj vizitacije navodi kako se u
unutrašnjosti za razliku od prvih pet, tada nalazilo već petnaest slika na
platnu.
|
Varaždin, Stari grad, 1870-1900 |
Stara drvena kapela srušena je 1733. godine, na čijem
je mjestu izgrađena zidana crkva. Zbog novih urbanističkih zakonitosti i
rješenja, nova crkva vatrogasnog zaštitnika dobila je i novu orijentaciju –
ulaz je smješten na istoku, dok je svetište okrenuto na zapadnu stranu. Radovi
na novoj crkvi dovršeni su 1752. godine, dok je kripta sagrađena 1773. godine.
Novu kriptu sagradio je majstor Jakov Erber. Nažalost, povijesni izvori ne
spominju do kada je stara kripta bila rabljena, ni kada je zazidana.
|
Crkva sv. Florijan 1921.g. |
Prva zaštitna arheološka istraživanja provedena su
tijekom građevinskih radova na iskopu za drenažu uz sjevernu i zapadnu stranu
kapele 2001. godine. Istraživanjima je potvrđen izvorni vanjski hodni sloj oko
kapele. Arheološki nadzor proveden je prilikom građevinskog zahvata na prostoru
sakristije 2005. godine. Nađena je manja količina atipične keramike koja je
datirana u 18. i 19. st., te manja količina ljudskih kostiju. Arheološkim
radovima istražena je unutrašnjost kapele sv. Florijana, tj. prostor lađe i
svetišta. U istočnom dijelu lađe današnje kapele nađeni su temelji prve drvene
kapele. Temelji su sačuvani do zapadne linije masivne, kamene ploče koja se
nalazi u sredini lađe (ulaz u kriptu). Stara kripta na tom je mjestu zidom
odijeljena od one mlađe, Eberove kripte.
Nacrt za izgradnju kripte, Jakob Erber, 1775. g.
Unutrašnja širina stare kapele
iznosila je 640 cm (širina zidova 60 cm). Sačuvana dužina kapele do tjemena
apside jest 895 cm. Udaljenost temelja stare kapele od zida postojeće kapele jest 100 cm, dok je zid
postojeće kapele postavljen usporedno s zidom stare kapele. Kapela je na
istočnom kraju bila zaključena poligonalnom apsidom. Sačuvan je i temelj oltara
(190x100 cm). Svi istraženi temelji građeni su od krupnijega lomljenog kamena s
obilnom uporabom žućkasto-bjelkastog veziva. Gotovo cijelom širinom lađe
rasprostire se jednostavna, svođena kripta. Međutim, nije moguće zaključiti
koja je bila njena puna dužina, kao ni kako se ulazilo u nju. Kripta je bila
podijeljena na dva jednaka dijela – sjeverni i južni (širina pojedine volte 200
cm), koji su međusobno odijeljeni kamenim zidom. Dva dijela kripte na zapadnom
dijelu spaja mala, poprečna volta trapezoidna oblika. Temelji kripte također su
izgrađeni od nepravilna, žućkasta lomljenca. Kripta je na istočnom dijelu
zaključena ravnim zidom, također građenim od lomljenog kamena.
|
arheološka iskapanja u crkvi sv. Florijana
|
Prostor lađe najlakše je podijeliti upravo granicama
dviju navedenih kripti. One su odijeljene kamenim zidom postavljenim u smjeru
sjever-jug, od zida do zida nove kapele. Erberova kripta zauzima cijeli prostor
spomenutog dijela lađe te veći dio svetišta. Kripta je u podijeljena u devet
polja (šest u lađi i tri u svetištu). Sve konhe (grč. svod u obliku školjke;
polukupola) građene su od opeke. Glavni ulaz u kriptu nalazio se na sjevernom
zidu kapele. Taj je ulaz apostrofiran malim, kamenim raspelom. Kako se ulaz
nalazi ispod današnjega hodnog sloja, te kako su oko crkve već izvedeni svi
potrebni građevinski radovi, nije postojala mogućnost da se u kriptu uđe kroz
ta vrata. U tu se kriptu ušlo kroz sekundaran ulaz, tj. kroz prolaz koji se
nalazi ispod kamene ploče smještene u sredini lađe. Prostor kripte podijeljen
je u nekoliko dijelova dvama hodnicima. Prvi, kraći hodnik (hodnik A) proteže
se u smjeru sjever- -jug (tj. od izvornog ulaza na sjevernom zidu kapele prema
jugu). Drugi hodnik (hodnik B) proteže se od razdjelnog zida sa starom kriptom
na istoku do glavnog oltara na zapadu. U prostoru ispod svetišta hodnik 'B'
rastvara se u pravilnu pravokutnu prostoriju. Cijeli je prostor kripte
nadsvođen, dok je podnica izrađena od utabane zemlje. Sve grobnice u kripti
smještene su u duboke, lučno svođene niše. Sve su niše podjednakih dimenzija
(200-220x55x80 cm). Postavljene su na tri razine i u većoj mjeri prate linije
temelja nove crkve sv. Florijana, ali i linije svodnog sustava. Na svim su
grobnicama jasno vidljivi tragovi natpisa izvedeni plavom bojom. Netaknuto je
zatečeno svega 12 grobnica.
|
Erberova kripta
|
Hodnik 'A' je na sjevernoj strani zaključen već
spomenutim vratima. Vrata (158x113 cm) imaju klesan kameni okvir. Uz prag su
sačuvane tri visoke stube, smještene unutar temelja sjevernog zida crkve, s
blagim otklonom prema zapadu. Može se pretpostaviti da je vrijeme kada su vrata
zazidana ujedno i vrijeme kada kripta prestaje biti u funkciji. S istočne
strane kripta je određena kamenim zidom kojim su odijeljene stara i nova
kripta. Na tom zidu nema niša s grobnicama zbog male širine hodnika (185 cm).
Sa zapadne strane hodnika 'A' prostor je iskorišten u trima razinama, s time da
se na svakoj nalaze po tri niše. Iznimka je srednji red, gdje je iskorištena
puna visina svoda, tako da se na vrhu nalazi još jedna plitka, mala niša. U
južnom produžetku hodnika 'A', u dijelu koji se nalazi južno od hodnika 'B',
bilo je smješteno sedam (osam?) grobnica. I taj je prostor uvelike bio određen
lučnim svodom tog dijela kripte. Istočni je dio bio podijeljen u (barem) tri
niše, od čega je ostala sačuvana samo jedna. Na južnom, začelnom zidu srednje
(uništene) niše vrlo se jasno mogu vidjeti tragovi starog oslika, tj. natpisa.
Iako natpis nije čitljiv, jasno je da se iza tog zida nalazi još jedan red
niša. Te bi grobnice tlocrtno zauzele prostor do južnog temelja crkve. Stoga su
to kronološki najstariji sačuvani ukopi u novoj kripti. Zapadni dio tog
prostora ostao je u cijelosti sačuvan, odnosno sve su četiri niše ostale
konstruktivno netaknute. I na njihovim su začelnim zidovima također vidljivi
tragovi starog oslika (bojanih oznaka grobnih vanjskih ploča), stoga se može
zaključiti da se i iza tih niša nalazi red niša koje su vremenski sukladne
spomenutim nišama u istočnom dijelu tog prostora.
|
Varaždin u prošlosti
|
Na istočnom zidu tog prostora također su utvrđeni
zanimljivi nalazi. Već spomenut ulaz u kriptu (ulaz iz lađe) zauzeo je prostor
dviju starijih niša. Od njih je ostao sačuvan samo dio pregradnog svoda, te dio
oslika na vanjskoj ploči pojedine niše. Južno od njih nalazi se još jedna od
dvanaest zatvorenih grobnica. Hodnik 'B' s južne strane nema ni jednu nišu. Sa
sjeverne je pak strane uzidana niša koja se svojim rješenjem razlikuje od svih
ostalih. Ta je niša položena po dužini paralelno s hodnikom te je u cijelosti
iskoristila prostor sve do vrha luka. Ispod nje smještena je samo jedna, znatno
niža niša. Iza te gornje niše vidljiv je dio južnog zida najviše niše iz
hodnika 'A'. Nadalje, dolazi do znatnog skošenja u prostornoj organizaciji
sjevernije niše prema istoku. Na kraju hodnika 'B' nalazi se pravokutna
prostorija. Istočni zid te prostorije nalazi se neposredno ispod istočne linije
stube glavnog oltara. Sa svih četiriju strana određena je nišama postavljenima
u tri, odnosno četiri razine. Sve niše smještene su tako da maksimalno prate
rješenja svodnog sustava. Prostorija se gotovo u cijelosti poklapa s prostorom
svetišta ispred glavnog oltara. U toj prostoriji nađeno je pet intaktnih
grobnica. U iskopu u unutrašnjosti crkve sv. Florijana nađeno je malo pokretnog
arheološkog materijala. Nađena keramika pripada grupi uobičajene novovjekovne
kućne keramike. Posebno treba izdvojiti mali ulomak majolike beretine (maiolica
berettina odnosno bigia ili azzurrini). Nađena je i veća količina jako
korodiranih, kovanih čavala. Jedina je iznimka metalni privjesak – križić
jednakih stranica sa sačuvanim jednostavnom karičicom. Očekivano, u kripti je
nađen samo jedan keramički predmet (jednostavan vrč s drškom). Kako je na
njegovu dnu nađena veća količina organske tvari tamno plave boje, može se
pretpostaviti da su to ostaci plave boje kojom su se označavale netom zatvorene
grobnice. U kripti su pronađena i dva metalna predmeta. Jedan je nalaz
iskrivljena tanka metalna pločica s ugrebanim natpisom u nekoliko redova. Drugi
je predmet metalna ploča s rubovima oblikovanima u vidu kartuše. U gornjem
dijelu ploče naslikani su svetački likovi. U donjem dijelu ploče goticom je
ispisan natpis u nekoliko redova. Svi pronađeni predmeti nalaze se u 'Odjelu za
restauriranje arheoloških nalaza' Hrvatskog restauratorskog zavoda gdje se, u
skladu s mogućnostima, obrađuju na odgovarajući način.
|
današnja crkva sv. Florijana
|
Crkva sv. Florijana za Varaždin predstavlja
neprocjenjivu vrijednost jer ne samo što u današnje vrijeme, predstavlja jedan
od najljepših varaždinskih sakralnih objekata, radi skladnih proporcija i
kvalitetna inventara koji obogaćuje interijer, nego pokazuje jednu istinsku čežnju
starih varaždinaca prema Bogu i njegovom neumornom borcu protiv požara sv.
Florijanu, da im pomogne u borbi protiv katastrofalnih požara. O tome nam
svjedoči i velika ljubav građana grada Varaždina kroz brigu za svoju zavjetnu
crkvu. Iako je crkva stradala u velikom požaru 1776., već sljedeće godine bila
je obnovljena, čime su građani na poseban način htjeli zahvaliti svojem
vatrogasnom zaštitniku za zagovor i zaštitu. To nam zorno predočava i slika naslikana
njemu na čast povodom tog strašnog požara iz 1776.g., koji uz požar iz 1665.g.
spada među dva najrazornija požara u povijesti tog baroknog grada.
|
sv. Florijan na slici sa prikazom požara u Varaždinu 1776.g. |
Izvor:
Tajana Pleše, u: Hrvatski arheološki godišnjak,
Varaždinska županija, 4/2007., str. 165-167.
Tihana Kušter, Diplomski rad: OD BOLESTI I VATRE.
Zavjetne crkve Slobodnog kraljevskog grada Varaždina, Zagreb, 2017.