5. travnja 2020.

Život sv. Florijana iz knjige: Dr. Maksimilijan Lach, Život svetaca za svaki dan u svibnju, u Zagrebu 1941.g.


Donosimo život sv. Florijana iz knjižice 'ŽIVOT SVETACA za svaki dan u svibnju' dr. Maksimilijana Lacha, kojeg je izdalo 'Hrvatsko književno društvo sv. Jeronima' 1941.g. u Zagrebu. To je jedan od najboljih i najtočnijih kratkih životopisa o sv. Florijanu, iako zbog razvoja leksika hrvatskog jezika na prvi pogled zvuči pomalo anakrono. U jezik namjerno nismo dirali a također nismo ispravljali citate sv. Florijana, odnosno popravljali sa suvremenim hrvatskim jezikom, kao ni završni citat iz svetopisamskog Psalma 36, 9b-10 sa današnjim prijevodom iz Biblije »potocima svojih slasti ti ih napajaš. U tebi je izvor životni, tvojom svjetlošću mi svjetlost vidimo«, kako bi se osjetio duh starine i izričaj toga vremena. Čitajući životopis sv. Florijana možemo samo konstatirati kako je dr. Lach vjerno prenio Florijanov život, kao i citate iz Florijanovih Pasija, čitateljima svojega vremena. Gotovo istovjetno kao i suvremeni prijevod latinskih Pasijâ, čime je pokazao da unatoč razvoju jezika, misao i poruka ostaju isti ukoliko se dostojno prevedu iz izvornih tekstova.

sv. Florijan

Rimski car Dioklecijan odluči pod konac svojega vladanja zatrti kršćansku vjeru. Najprije zapovijedi, da se svi carski službenici i vojnici, koji su kršćani, odpuste iz službe i vojske, a napokon odredi, da se ubiju svi, koji ne bi htjeli žrtvovati bogovima.

U ono vrieme bijaše u taboru rimskoga cara u Laureaku (u sadašnjem Lorchu) mnogo vojnika kršćana među njima i vojvoda Florijan. Kad vojnici kršćani nisu htjeli žrtvovati bogovima, bili su odpušteni iz vojske i iz službe. Kad je došao drugi carev nalog, da se poubijaju svi, koji ne bi htjeli klanjati bogovima, mnogi su kršćani pobjegli u gore i u pećine. Gdjekoje su pogani uhvatili, bacili ih u tamnice i nastojali, da ih glađu, žeđom i drugim mukama prisile na štovanje krivih bogova. U to strašno doba podigao je Bog kršćanskoga junaka Florijana, koji je hrabrio i ostale kršćane na jakost i uztrajnost u vjeri. Florijan nije bio više u Laureaku, kad je stigao carev nalog, ali čim je dočuo, kako se kršćani hvataju i zatvaraju, pošao je odmah onamo, da i sam strada za Krista i ohrabri svoju braću. Na putu u Laureak sretne vojnike, koji su po naredbi carskoga namjesnika Akvilina upravo pošli hvatati kršćane, pa doznavši od njih, za čim idu, reče im: »Šta druge tražite? Evo mene, ja sam kršćanin.« - Onda ga vojnici uhvate i odvedu pred namjesnika Akvilina. Ovaj ga je nagovarao, da žrtvuje bogovima, jer će ga inače morati kazniti. Florijan odrješito reče: »Gospodine Bože moj, u tebe sam se uzdao i tebe se odreći ne mogu, nego za te vojujem i tebi prinosim žrtvu hvale. Tvoja desnica neka me brani, jer je tvoje ime blagosloveno na nebu i na zemlji. Gospodine, daj mi jakost, da trpim, i primi me među svete borce, koji su prije mene izpoviedali sveto ime tvoje.« - Namjestnik Akvilin čuvši ovo, reče: »A što to luduješ, te prezireš carske zapoviedi?« - Florijan odgovori: »Ja sam dosele tajno štovao Boga mojega. Ti imaš vlast nad mojim tielom, ali ne možeš dirati u moju dušu. Kao vojnik pokoravam se tvojoj zapoviedi, ali me ne će nitko moći nagovoriti, da žrtvujem bogovima, jer se ne klanjam tim ništavilima.« - Razjaren ovim odgovorom dao je namjestnik Florijana svući i grozno izbiti i pleći mu oštrim gvožđem razkidati. Usred tih muka pokazivao je sveti mučenik veselo lice i podjednako slavio Boga i izjavljivao, da je kršćanin.

Namjestnik Akvilin videći da mu je sav trud uzalud izreče osudu, neka vojnici Florijana odvedu k potoku Ensu, koji teče kraj Lorcha, i s mosta bace u vodu. Blaženi je Florijan s veseljem saslušao osudu i radostno pošao, kao da se ide kupati. Kad su došli na mjesto, objesili su mu kamen o vrat, ali su mu dopustili, da se pomoli Bogu. Dugo se sveti Florijan molio, dok nije došao neki mladić, biesan i okrutan, te rekao vojnicima: »Što stojite i ne vršite naloga namjestnikova?« I ovo rekavši gurne mučenika s mosta u potok, i u onaj čas mladić osliepi. Bilo je to 4. svibnja godine 304.

Neka pobožna žena Valerija sahranila je tielo svetoga Floriana. Na tom mjestu je poslije sagrađena crkva, a kasnije i veliki samostan. Svetog Florijana slikaju kao vojnika, koji na goruću kuću izlieva vrč vode i katolici ga obćenito štuju kao zaštitnika od požara. Pripovieda se, da je neki ugljar pao u goruću ugljaru, pa dozvavši u pomoć svetoga Florijana iz nje izišao neozlijeđen.


Radost, koju je sveti Florijan usred najvećih muka osjećao, radost je u Duhu Svetom. Ta je radost zapravo sladkoća ljubavi Božje i predosjećaj vječnoga blaženstva. Do ljubavi Božje dolazi se borbama i velikom čistoćom srdca. Samo čista duša podpuno razumije rieči psalmiste:

»Iz potoka sladosti tvoje napajaš ih, Gospodine, jer je u tebe izvor života i u svjetlosti tvojoj vidimo svjetlost.« Tom svjetlošću preziremo sviet i znamo, kako je sve varavo i prolazno, štogod je u svietu.


Daj nam, svemogući Bože, da se zagovorom svetoga Florijana učvrstimo u ljubavi tvojega imena. Po Kristu Gospodinu našemu. Amen.


Izvor: Dr. Maksimilijan Lach, Život svetaca za svaki dan u svibnju, Hrvatsko književno družtvo sv. Jeronima, 1941., Zagreb, str. 265-266.

Nema komentara:

Objavi komentar