Vatrogasna zastava je simbol časti i požrtvovnosti te
pripadnosti vatrogasnoj postrojbi, dobrovoljnom vatrogasnom društvu i
vatrogasnoj zajednici. Vatrogasnu zastavu može imati svaka profesionalna
vatrogasna postrojba, dobrovoljno vatrogasno društvo ili vatrogasna zajednica.
Ona nije samo komad platna koji simbolizira društvo ili zajednicu, nego ona
stvarno jest to Društvo. Ona ne predstavlja to Društvo na simbolični način nego
na simbolički.
Riječ 'simbol' dolazi od grčkog pojma 'symbolon'
glagola 'syn ballein', koji u prijevodu znači 'spojiti zajedno'. Simbol
označava dvije stvarnosti koje su odvojene, ali koje se u stvarnosti zajedno
prožimaju. I zaista, ako se pogazi ili oskvrne ta zastava, nismo pogazili samo
komad platna ili oskvrnuli stijeg društva, nego smo oskvrnuli to Društvo i Hrvatsku
vatrogasnu zajednicu, u pravom smislu te riječi.
|
Vatrogasna zajednica Virovitičko-podravske županije |
Zastava je prvotno u praslavenskomu i staroslavenskomu
jeziku označavala motku sa znamenjem zabijenom u zemlju, zapravo radi se o za-
+ stav, staviti.
|
Replika povijesne zastave Vatrogasnog društva Kostolany -Ćeška |
Stijeg je izvorni hrvatski naziv za zastavu, barjak
ili banderij. U širem značenju, označuje skupinu vojske okupljene pod zastavom
kada se brojno stanje vojske računalo po stjegovima, odnosno banderijima. U
kasnijem vremenu označava koplje (motku) na koje se stavlja barjak.
|
zastava sa kopljem |
Sveti Florijan je, baš kao i svaki rimski vojnik
služio u vojsci pod stjegovima. Ti stjegovi su za legionara predstavljali sve.
U bitci su se gledali samo stjegovi, po njima se rimska vojska uvijek
orijentirala i kada bi se uslijed ratovanja razbili redovi, vojnici su se
jedino preko stjegova ponovno vraćali u formaciju.
|
DVD Garčin |
Stijeg je širi pojam od zastave, stijeg je zapravo
koplje (motka) na kojoj se nalazi pričvršćena neka zastava. Stoga nije pravilno
stijegom nazvati samo koplje ili samo zastavu. Stijeg je sve to zajedno.
|
zastava vatrogasne postrojbe iz Hohenwartea - Njemačka |
Ako ćemo malo zaviriti u daleku i duboku jezičnu
prošlost, tada ćemo pronaći da je prvotno stijeg (steg) zapravo značio kolac,
batinu ili gredu na kojemu se nalazio neki znamen. Stijeg je u prijevojnoj
vezi sa stog i stožer (a i u tim riječima sve se vrti oko
kolca, čvrsto zabita u zemlju, oko kojega se slaže sijeno). Očito je taj neki
znamen (koji izvorno nije bio zastava) zamijenila zastava pa je sve skupa
poprimilo značenje stijega.
|
zastava Vinkovačkog dobrovoljnog vatrogasnog društva iz 1893.g. |
A barjak? Barjak zapravo potječe iz perzijskog jezika bayraq,
dok je to u turskomu bayrak. Većinom se drži da je 'barjak' baštinjen iz
turskoga jezika, no ima onih koji to osporavaju navodeći određene prastare
hrvatske toponime koji su stariji od prodora Osmanlija na hrvatske zemlje i
njihova - bajraka.
|
zastava DVD-a Požega iz 1875. godine |
U Rimskom carstvu stjegovi su imali u sebi i
religioznu dimenziju «jer vojnici ništa ne štuju više od njihova veličanstva»,
kako navodi pisac 'Rimske vojne doktrine' Vegecije (Treća knjiga, 8). Rimljani
su vjerovali u genije (genii), duhove zaštitnike koje je legija
oživljavala stjegovima. Zato su te stjegove iznimno štovali: strašna je nesreća
bila izgubiti stijeg u bitci. Prema rimskoj mitologiji genij prati čovjeka
(slobodna muškarca) od trenutka začeća i bdije nad njegovom sudbinom, dijeleći
s njim sve radosti i žalosti do trenutka smrti. Upravo se sv. Florijan na to
referirao u obraćanju upravitelju Akvilinu: „I kad sam ljudsku vojsku služio,
ipak tajno Boga svoga štovah, odakle me ne može đavo iznova zauzeti. Imaš snagu
moga tijela, moju pak dušu pak ne možeš dotaknuti; sam naime Bog u njoj
prevladava“ (Pasija, br. 6). Sveti Florijan na ovom mjestu tumači kršćanski
nauk prema kojem u njegovoj duši prebiva Bog, dok genije uspoređuje sa đavlom
kojima je služio. „Tvojoj zapovijedi pokorio sam se koliko dolikuje vojniku;
ovo pak me nitko ne nagovara (ne može nagovoriti) da demonima žrtvujem. Naime
ja ne štujem njihove obmane“ (br. 6).
|
zastava Rimske legije u kojoj je služio sv. Florijan |
Stjegove su u logoru čuvali u maloj bogomolji nedaleko
od upravnog središta logora (principia). Imali su šiljata držala, čime
su se mogli zabosti u zemlju, i ručice, pomoću kojih su ih izvlačili iz zemlje.
Kad bi legionari podizali privremeni logor, odmah su se zastavicama i kopljima
označavali pojedini odjeli, tako da bi se čete kada bi došle, same brzo snašle.
|
bojni znakovi II. legio Italica |
Svaka centurija imala je svoju zastavu (signum)
na kojoj je, prema Vegeciju «slovima zapisano iz koje je kohorte centurija i
koja je po broju», a koju je nosio stjegonoša centurije (signifer).
Postojale su i posebne zastavice (vexilla) za odrede na zadatku, daleko
od logora, po čemu su zapravo vojne jedinice i dobile ime 'vexillationes'
(jer nose zastave). Kod bojnih znakova čuvao se i novac legionara.
|
zlatni orao - simbol legije |
Naime, Rimski vojnici primali su mjesečnu novčanu
naknadu koja im je omogućavala nekakav normalni život, no plaća se osim
redovitog mjesečnog "džeparca" (pola iznosa), isplaćivala tek na
kraju legionarske službe, uz svotu predviđenu za troškove sahranjivanja i
otpremnine (praemia militiae); iz razloga da ne bi kao legionari
samovoljno napuštali vojsku (dezertirali). Neisplaćena polovica novčanih
sredstava od vojničke plaće čuvala se kod bojnih znakova legije kako ga vojnici
ne bi mogli spiskati na raskoš i kupnju nekorisnih stvari.
|
DVD Komletinci |
Osim da spriječe dezerterstvo i nekorisno trošenje,
željeli su dodatno stimulirati vojnike da se u bojnom redu žešće bore znajući
da je tu pohranjen novac, jer gubitkom znakova nestaje i novac. Povremeno bi im
od toga kao stimulacija bila isplaćivana i posebna nagrada (donativum),
od strane njihovih pretpostavljenih; pa i od samih careva.
|
svileni barjak Dobrovoljnog vatrogasnog društva Glina iz 1908. g |
Uz zastave sa oznakama centurija, legionari su nosili
i posebna znamenja (svaka legija svoj), zmajolike zastave (draco) koje
su bitkama nosili «zmajonoše po jedan za svaku kohortu», te uz zlatnog orla (aquila)
koji je kao stijeg cijele legije nosio orlonoša (aquilifer), štovali su i
nosili carev lik (imago) kao znak «božanske nazočnosti» kako svjedoči
Vegecije (Druga knjiga, 6). Zapadno Rimsko carstvo propalo je 476. godine
zajedno sa istim tim carevima koje su štovali, a sv. Florijan koji je za
vrijeme cara Dioklecijana bio progonjen i ubijen 304.g., pojavio se na
zastavama vatrogasnih društava i postrojbi kao njihov nebeski zaštitnik.
|
zastava Prvog hrvatskog vatrogasnog zbora u Varaždinu iz 1864. godine |
|
poslije restauracije |
Preživio je Florijan i teško vrijeme od 1945. godine
do 1990. kada se u Hrvatskoj i drugim susjednim komunističkim državama nije
slavio, odnosno u vremenu kada je i službeno “nestao” iz vatrogastva
(Slovenija, Madžarska…). Bio je uklonjen iz Vatrogasnih domova, zabranjivane su
i odbačene zastave s njegovim likom u to vremenu.
|
Madžarska vatrogasna zastava |
Godine 1991. tj. nakon proglašenja slobodne i
samostalne Hrvatske, Sveti Florijan se vratio u dobrovoljna vatrogasna društva
i profesionalne vatrogasne jedinice. Vatrogasci su pronašli stare vatrogasne
zastave s njegovim likom koje su pažljivo restaurirali, obnovili njegove kipove
i slike, kojima su ukrasili pročelja i unutrašnjost Vatrogasnih domova. Prihvaća
se opet Dan Svetog Florijana kao Dan vatrogasaca ('Zakon o vatrogastvu', 1993.g.),
koji je ujedno i Međunarodni dan vatrogasaca u svijetu.
|
DVD Brezovica |
Sveti Florijan se također pojavljuje i na novim
zastavama vatrogasnih društava u Hrvatskoj, na kojima je zamijenio komunistička
znamenja. Na sjednici Predsjedništva Vatrogasnog Saveza Hrvatske 3. ožujka
1992. i Savjeta za organizacijska, kadrovska i materijalna pitanja 30. ožujka
1992. godine prihvaćeno je između ostalog slijedeće:
„Po odluci dobrovoljnog vatrogasnog društva vatrogasna
zastava s jedne se strane može izrađivati prema ovom opisu:
Crvena tkanina plameno crvene boje, u sredini je lik
Svetog Florijana (visine 45 cm) u boji na plavoj pozadini sa zlatnim eliptičnim
obrubom“.
|
Dobrovoljno vatrogasno društvo Novska |
Nema komentara:
Objavi komentar