8. kolovoza 2020.

Sv. Florijan kao glineni ukras na sljemenu krova kuće

Građevina se sastoji od građevinskih konstrukcija i elemenata. Građevinsku konstrukciju čine svi oni dijelovi u građevini koji imaju funkciju prenošenja opterećenja i čije se dimenzije moraju odrediti statički proračunom prema zadanom opterećenju. Građevinske elemente čine svi ostali dijelovi koji nemaju funkciju prenošenja, nego zajedno s nosivim konstrukcijama čine tehničko-tehnološku cjelinu. Kod građevine postoje sljedeće konstrukcije: temelj, zidovi, stupovi i grede, međukatne konstrukcije i krov.



Krov je završni dio građevine koji je štiti od vanjskih utjecaja: vjetra, hladnoće, vrućine i oborina, a sastoji se od nosive konstrukcije i pokrova.



Prema nagibu krova, postoje ravni i skošeni krovovi. Ravni krovovi su oni čiji nagib ne prelazi 5°, a skošeni krovovi imaju kose plohe nagiba od 6° do 45°, pa i više. Nagib krova i njegova konstrukcija uvjetovani su vrstom pokrovnog materijala, klimatskim uvjetima (npr. u sjevernim krajevima krov je strm zbog velikih količina snijega), namjenom tavanskog prostora i estetskim mjerilima.



Krovne konstrukcije ili krovišta preuzimaju opterećenje vlastite težine, pokrova, snijega te sile vjetra. Krovna konstrukcija sve terete prenosi na okomite konstrukcije, te preko njih na temelje i temeljno tlo. Drvena konstrukcija najčešće se radi od jelovog drva. Sastoji se od rogova – gredica presjeka 10/12 cm i većih presjeka, položenih u smjeru nagiba krova te spojenih u sljemenu; i vodoravne grede - podrožnice presjeka najčešće 16/18 cm ili većih presjeka na kojima leže rogovi. Podrožnice su raspoređene tako da raspon roga ne bude veći od 4,5 m.



Na sljemenu rogovi mogu biti spojeni preklopom ili se tupo sudaraju što je bolja mogućnost. Kada se rogovi spajaju direktno na drvene grede, koje su ujedno i stropne grede, postoji velika opasnost od požara, jer ako požar zahvati stropnu gredu doći će do urušavanja krovne konstrukcije.




Preko rogova zabija se daščana oplata i letve za pokrov. Pokrov štiti nosivu konstrukciju i čitavu građevinu od kiše, snijega i ostalih atmosferskih nepogoda. Izbor pokrova ovisi o željenom nagibu krova, o vrsti objekta, klimatskim uvjetima, ekonomskim i drugim razlozima.



Tradicionalni glineni crijep najčešće je korišteni materijal za pokrivanje kosih krovova. Prirodan i ekološki materijal dugog vijeka trajanja, spada u skupinu negorivih pokrova koji uspješno štiti krov od vanjskih utjecaja te unutarnju klimu čini ugodnom za život. Osim što štite građevinu, svojim estetskim izričajem pruža mogućnost izražavanja regionalnog identiteta čuvajući kulturnu baštinu. Najveća vrijednost leži u tome što se nakon rušenja glineni crjepovi mogu reciklirati – ponovno koristiti u ciklusu materijala – ili se mogu lako i ekonomično polagati kao mineralni građevinski materijal bez zagađivanja okoliša.


Muzej DVD Krašić

sv. Florijan na krovu muzeja

Crijep se postavlja na letve koje su zabijene gušće ili rjeđe na rogove (ovisno o vrsti crijepa i načinu pokrivanja). Izrađen je od pečene gline, formiran određenim kalupom. Normama su propisane dimenzije crijepa. Postoji biber crijep i utoreni crijep. Biber crijep je ravan, na jednom kraju polukružni, s nosom na drugom kraju (naziv crijepa 'Biber' = njem. dabar, dolazi od oblika nalik dabrovom repu). Utorni crijep ima utore s obje bočne strane, tako da se prilikom pokrivanja crijepovi spoje utorom.




Budući da su se skošeni krovovi od davnine najčešće radili od drveta, postojala je stalna opasnost od požara te ulegnuća i urušavanja cijelog krovišta, a time i kuće. Stoga su ljudi postavljali "nakite" na sljeme krova kako bi se zaštitili od požara, nepremostivih sila i lošeg vremena, ratova, bolesti ili neprijateljstva susjeda.



Prvotna svrha nakita na krovu bila je stavljanje kuće pod nebesku zaštitu, dok je u današnje vrijeme on samo "neizostavni" krovni ukras. Vjerovanje u zaštitu božanskog pomoglo je ljudima prevladati strah od svih pojava koje su ih nadilazile. Budući da je sv. Florijan bio zaštitnik od požara, ponegdje na nekoj od kuća može se još uvijek vidjeti njegov lik, kako bi ukućane zaštitio od vatre, požara i munja.


sv. Florijan, za prvo sljeme krova,
star preko 100 godina


Keramička figurica na sljemenu krova i danas je čest ukras obiteljskih kuća u Hrvatskoj, posebice u selima i prigradskim naseljima. Iako njegovo postavljanje na krovni greben seže u davninu, u našim krajevima običaj se proširio polovicom 19. stoljeća. U početku su takvi elementi bili napravljeni pojedinačno za određeni dom, te su bili izgledom jedinstveni. Mnogo kasnije, ukrasni elementi počeli su se u skladu sa krovnim crijepom masovno proizvoditi od pečene gline.





Na sljemeni crijep najčešće su se postavljali pijetlovi izrađeni od opeke, rjeđe od bakra ili lima. Sljemeni pijetao u narodnoj predaji je znak sreće, budnosti i plodnosti. Smatra se da čuva kuću i ukućane od svih nesreća. Doista, u poganskoj prošlosti Zapadne Europe pijetao je bio simbol mira i sklada. Međutim, nakon usvajanja kršćanstva, pijetao je povezan s buđenjem duše postavši znakom svećenika, temeljeći simboliku na Isusovoj riječi: „što na uho čujete, propovijedajte na krovovima“ (Mt 10,27).



Stoga, nakon što se lik pijetla pojavio na krovovima crkava u 9. stoljeću, ljudi su ga počeli vidjeti kao zaštitnika kuće, kako bi ukućanima donio sreću. Bio je i simbol budnosti i zaštite od požara. Kasnije, osim na krovovima kuća, bio je postavljen i na gospodarske objekte koji su bili od velike važnosti za seljake i zemljoposjednike, na primjer, na krovu žitnice ili šupa. U nekim područjima stavljao se na krov tek po rođenju prvog sina. S vremenom su se na sljeme krova počeli stavljati i ukrasi od opeke u obliku orla, sove, mačke, psa ili pak likova iz bajki. U novije vrijeme nađe se tu i poneko zanimanje, poput npr. vatrogasca…





Oblikovana tradicija ovog ukrasa tipična je za mnoge zemlje, od kojih su mnogi čak i dokumentirani, jer ti "detalji" ne samo da pokazuju položaj vlasnika u društvu i njegove imovine, već i prenose podatke o povijesti i podrijetlu zgrade. Tako je izvorni, jednobrodni ukras krova postao znak cijelih gradova i zemalja čiji su stanovnici utkali svoje osobine i običaje u običaj krovnih tradicija. U novije vrijeme stoga ne treba čuditi kako se na vatrogasnim domovima prilikom sanacije i obnove krovišta, u duhu tradicije postavlja vatrogasni zaštitnik sv. Florijan, kako bi se i simbolično pokazalo kojem svecu vatrogasci pripadaju, stavljajući svoju službu pod njegovu zaštitu.


sv. Florijan
sv. Florijan


Nema komentara:

Objavi komentar