Sveti Florijan
343. Milenijska fotografija Šime Strikoman
Zagreb, 4. svibnja 2013. godine
Asistencija JVP Zagreb
Svim vatrogascima želim Sretan dan Svetog Florijana!
Sveti Florijan zaštitnik vatrogasaca
Sveti Florijan
343. Milenijska fotografija Šime Strikoman
Zagreb, 4. svibnja 2013. godine
Asistencija JVP Zagreb
Svim vatrogascima želim Sretan dan Svetog Florijana!
![]() |
Sv. Florijan LEGO |
Komplet mini LEGO figurica sastoji se od vatrogasca i
njegovog zaštitnika Sv. Florijana. Te dvije figurice predstavila je 2022.
godine tvrtka 'Meine Jungs' u suradnji sa tvrtkom 'Augustin Brothers'. Datum
izlaska bio je 05.02.2022.g., a zbog jedinstvenog broja EU-a za hitne slučajeve
112, odabrano je vrijeme predstavljanja u 11:20. Prodaja je bila u ograničenim
količinama, te se mogao naručiti samo jedan set po narudžbi. Ukoliko postoji na
zalihama cijena kompleta iznosi 29,95 € od čega se po 5€ uplaćuje kao doprinos
vatrogasnoj zakladi 'Hilfe für Helfer' (Pomoć pomagačima), a komplet se može
naručiti na stranici 'Meine Jungs'.
A da znate tko je zapravo sveti Florijan, evo male
lekcije iz povijesti:
Sveti Florijan živio je na prijelazu iz 3. u 4.
stoljeće poslije Isusa Krista. Kao mladić pridružio se rimskoj vojsci gdje
je zahvaljujući teškom radu i odlučnosti napredovao do mjesta časnika. Po
završetku vojne službe, postavljen je na visoke dužnosti u Noricumu, jednoj od
pokrajina Rimskog Carstva (danas dio Austrije). U njegovo vrijeme bjesnio
je silan progon rimskih careva Dioklecijana i Maksimijana protiv kršćana.
Progoni su bili izrazito žestoki, želeći pod svaku cijenu zatrti slobodu, rast
i razvoj kršćanstva u Rimskom Carstvu.
Carevi koji su i sami došli iz redova vojske nisu
ispočetka progonili kršćane u vojsci i na dvoru, iako su znali da ih je već
postojao pozamašan broj. Naposlijetku, želeći i sami učvrstiti svoju vlast kako
ih netko ne bi nasilno smijenio, jer su znali da su i oni tako došli na vlast,
proglašavaju se apsolutnim bogovima. Progon protiv kršćana nije bio samo
vjerski već i politički, jer ne priznavanjem njih samih kao bogovima, kršćani
nisu priznavali ni njihove vladarske zakone, a onda ni njihov cjelokupni
državni poredak. Stoga, bojeći se za svoju vlast car Dioklecijan izdaje nalog
da se vojnici kršćani, koji nisu htjeli žrtvovati, otpuste iz vojske i iz
svjetovnih službi. Kada je došao drugi carev nalog, da se poubijaju svi, koji
se ne žele klanjati rimskim bogovima uključujući i njih same, mnogi su se
kršćani sakrili pobjegavši u gore i u pećine. Gdjekoje su pogani uhvatili,
zatvorili te ih nastojali mukama prisiliti na štovanje njih i njihovih bogova.
Sveti Florijan čim je dočuo, kako se kršćani hvataju i
zatvaraju, pošao je odmah u Lauriacum (danas Lorch), kako bi pružio podršku
uhvaćenim vojnicima kršćanima koji su bili bačeni u tamnicu. Na putu u
Lauriacum sreo je vojnike, koji su po naredbi upravitelja provincije Aquilinusa
upravo pošli hvatati kršćane, pa doznavši od njih, za čim idu, reče im: »Braćo
i suborci, što druge tražite jer i ja sam kršćanin? Idući javite dakle
upravitelju, da sam kršćanin i da sam ovdje«. - Tada ga vojnici uhvate i odvedu
pred upravitelja.
Očitujući svoju vjeru, upravitelj Aquilinus ga je
nagovarao neka se odrekne kršćanskog Boga i prizna rimske, prijeteći mu teškim
kaznama. No, Florijan mu, ne bojeći se, odgovara: »Ja istinsku žrtvu nudim samo
Gospodinu svom Isusu Kristu, koji je držao prikladnim dovesti me do ovoga
časa«. Uvrijeđeni upravitelj Aquilinus stoga naređuje svojim vojnicima neka ga
bičuju dok ne promijeni mišljenje. Sveti Florijan mu, trpeći radosno muke,
odgovara: »I kad sam ljudsku vojsku služio, pa ipak tajno Boga svoga štovah,
odakle me đavao nije mogao iznova zauzeti. Imaš snagu moga tijela, moju pak
dušu ne možeš dotaknuti; sam naime Bog u njoj prevladava«. - Razjaren ovim
odgovorom dao je upravitelj Florijana svući i umjesto bičevanja grozno tući
oštrim gvožđem. Usred tih muka pokazivao je sveti mučenik veselo lice i
podjednako slavio Boga, potičući Aquilinusa da zapali vatru, govoreći mu: »Ako
pak želiš znati da se ne bojim tvojih mučenja, zapali oganj i u ime Gospodina
moga popet ću se na nj«.
Uplašen njegovim riječima i videći da mu je sav trud
uzaludan izrekao je osudu, te umjesto da ga spali, upravitelj je naredio da se
Florijanu stavi kamen oko vrata i baci u rijeku Enns, koja teče pokraj
Lorcha, što je bila tipična kazna kojom su se kažnjavali kršćani onoga vremena.
Blaženi je Florijan s veseljem saslušao osudu i radosno pošao na svoje
svratište, kao da se ide kupati. Kada su došli na mjesto odakle je trebao biti
bačen u rijeku, zamolio je Florijan vojnike, koji su do jučer obavljali sa
njime vojnu službu, da mu dopuste da se pomoli Bogu. Dugo se sveti Florijan
molio, dok nije došao neki mladić, bijesan i okrutan, zamjerivši vojnicima:
»Zašto stojite i ne izvršavate upraviteljevu zapovijed?« I ovo rekavši gurne
mučenika s mosta u rijeku. Bilo je to 4. svibnja 304. godine.
Neka pobožna žena Valerija sahranila je tijelo sveca,
koje je čudom isplivalo na jedan kamen uz obalu. Na mjestu ukopa sagrađena je
kasnije prekrasna crkva, a potom i veliki samostan. Pripovijeda se, da je neki
ugljar upao u goruću peć, pa dozvavši u pomoć svetoga Florijana iz nje izišao
neozlijeđen. Svetog Florijana slikaju kao vojnika, koji na goruću kuću izlijeva
vrč vode, kojemu se vjernici oduvijek obraćaju u zagovoru od požara, a
vatrogasci ga štuju kao svojeg zaštitnika.
Molitva svetog Florijana
Gospodine, Bože moj, u tebe se uzdam i ne mogu te
zanijekati, nego se za tebe borim i tebi prinosim žrtvu hvale.
Neka me zaštiti tvoja desnica, jer blagoslovljeno je
ime tvoje na nebu i na zemlji.
Gospodine, daj mi vrlinu podnošenja i prihvati me među
svete tvoje borce, koji su prije mene ispovijedali sveto ime tvoje.
Odjeni me, Gospodine u bijelu haljinu svoje vrline i u
Duhu Svetom ojačaj me.
I ne dozvoli da budem pogažen od đavla, nego mi budi
vođa na putu pravde i u vrlini svojoj, da te hvalim i tebi himan kazujem, jer
si blagoslovljen u vjekove.
Amen.
(molitvu je sv. Florijan izrekao pred smrt 4. svibnja
304.g.)
Draga braćo i sestre, dragi vatrogasci,
Nalazimo se danas sabrani u crkvi kao Crkva Božja
zajedno sa sv. Florijanom zaštitnikom od požara i našim vatrogasnim
zaštitnikom, ujedinjeni sa svim našim preminulim vatrogascima i članovima vatrogasnih
društva koji su sada u slavi Božjoj, okupljeni svi zajedno oko Isusa Krista,
Gospodina našega. Svi zajedno činimo jednu veliku obitelj, Crkvu, jedno tijelo.
Kada bismo sada ove mlađe aktivnije članove društva upitali koja je njihova
uloga u vatrogasnoj vježbi 3/1A u kojoj na natjecanjima vatrogasci pokazuju
svoju spretnost i pripremljenost začuo bih odgovore: navalni 1, navalni 2,
strojar, teklić, vodni 1, vodni 2, cijevna grupa itd. Svaki vatrogasac zna koji
je njegov zadatak i uloga u vježbi. Svatko ima svoje mjesto kako god se nekome
činilo jedno teže i važnije od drugog. Činjenica je da bez svih devet vatrogasaca
koliko je potrebno za jednu ekipu ne možemo izvesti vježbu. Samo udruženi svi
zajedno oko vatrogasnog zapovjednika možemo ostvariti rezultat. Što bi se
dogodilo kada bi navalni jedan uzeo torbicu sa povezicama za puknuće cijevi,
umjesto vodnog dva. Ili kada bi ključ za spajanje usisnog voda uzeli
zapovjednik i teklić. Ili kada bi najprije krenuli spajati tlačne cijevi od
usisnih. Nastao bi kaos. Kada bi svi upravljali vatrogasnom pumpom, a nitko ne
bi želio postaviti usisni vod ne bi nikada dobili vodu za gašenje požara. Brzo
i učinkovito postavljanje opreme događa se samo zato jer svaki član ekipe zna
koji je njegov posao i obavlja ga na najbolji mogući način. To je slika Isusa
Krista, koji oko sebe okuplja i združuje Crkvu. Svatko u svojoj službi koju mu
je Bog povjerio čini Crkvu. I upravo su vatrogasci po svojim različitim ulogama
u jedno te istoj intervenciji slika jedne Crkve u svojoj različitosti. Pa i ako
pođemo od vatrogasnih kamiona uočavamo različitosti: auto-ljestva, navalno
vozilo, autocisterna, tehničko vozilo, kemijsko vozilo itd. Svatko u svojoj
službi i na svojem zadatku, ali sa istim ciljem. To je Crkva!
I toj vidljivoj crkvi pridružuje se slavna i
proslavljena Crkva, zajedno sa sv. Florijanom i njegovim drugovima koji su podnijeli
mučeničku smrt za Isusa Krista.
Sveti Florijan živio je na prijelazu iz 3. u 4.
stoljeće poslije Isusa Krista. Kao mladić pridružio se rimskoj vojsci gdje
je zahvaljujući teškom radu i odlučnosti napredovao do mjesta časnika. Po
završetku vojne službe, postavljen je na visoke dužnosti u Noricumu, jednoj od
pokrajina Rimskog Carstva (danas dio Austrije). U njegovo vrijeme bjesnio je
silan progon rimskih careva Dioklecijana i Maksimijana protiv kršćana. Progoni
su bili izrazito žestoki, želeći pod svaku cijenu zatrti slobodu, rast i razvoj
kršćanstva u Rimskom Carstvu.
Carevi koji su i sami došli iz redova vojske nisu
ispočetka progonili kršćane u vojsci i na dvoru, iako su znali da ih je već
postojao pozamašan broj. Naposlijetku, želeći i sami učvrstiti svoju vlast kako
ih netko ne bi nasilno smijenio, jer su znali da su i oni tako došli na vlast,
proglašavaju se apsolutnim bogovima. Progon protiv kršćana nije bio samo
vjerski već i politički, jer ne priznavanjem njih samih kao bogovima, kršćani nisu
priznavali ni njihove vladarske zakone, a onda ni njihov cjelokupni državni
poredak. Stoga, bojeći se za svoju vlast car Dioklecijan izdaje nalog da se
vojnici kršćani, koji nisu htjeli žrtvovati, otpuste iz vojske i iz svjetovnih službi.
Kada je došao drugi carev nalog, da se poubijaju svi, koji se ne žele klanjati rimskim
bogovima uključujući i njih same, mnogi su se kršćani sakrili pobjegavši u gore
i u pećine. Gdjekoje su pogani uhvatili, zatvorili te ih nastojali mukama
prisiliti na štovanje njih i njihovih bogova.
Sveti Florijan čim je dočuo, kako se kršćani hvataju i
zatvaraju, pošao je odmah u Lauriacum (danas Lorch), kako bi pružio podršku uhvaćenim
vojnicima kršćanima koji su bili bačeni u tamnicu. Na putu u Lauriacum sreo je
vojnike, koji su po naredbi upravitelja provincije Aquilinusa upravo pošli
hvatati kršćane, pa doznavši od njih, za čim idu, reče im: »Braćo i suborci,
što druge tražite jer i ja sam kršćanin? Idući javite dakle upravitelju, da sam
kršćanin i da sam ovdje«. - Tada ga vojnici uhvate i odvedu pred upravitelja.
Očitujući svoju vjeru, upravitelj Aquilinus ga je
nagovarao neka se odrekne kršćanskog Boga i prizna rimske, prijeteći mu teškim
kaznama. No, Florijan mu, ne bojeći se, odgovara: »Ja istinsku žrtvu nudim samo
Gospodinu svom Isusu Kristu, koji je držao prikladnim dovesti me do ovoga časa«.
Uvrijeđeni upravitelj Aquilinus stoga naređuje svojim vojnicima neka ga bičuju
dok ne promijeni mišljenje. Sveti Florijan mu, trpeći radosno muke, odgovara: »I
kad sam ljudsku vojsku služio, pa ipak tajno Boga svoga štovah, odakle me đavao
nije mogao iznova zauzeti. Imaš snagu moga tijela, moju pak dušu ne možeš
dotaknuti; sam naime Bog u njoj prevladava«. - Razjaren ovim odgovorom dao je upravitelj
Florijana svući i umjesto bičevanja grozno tući oštrim gvožđem. Usred tih muka
pokazivao je sveti mučenik veselo lice i podjednako slavio Boga, potičući Aquilinusa
da zapali vatru, govoreći mu: »Ako pak želiš znati da se ne bojim tvojih mučenja,
zapali oganj i u ime Gospodina moga popet ću se na nj«.
Uplašen njegovim riječima i videći da mu je sav trud
uzaludan izrekao je osudu, te umjesto da ga spali, upravitelj je naredio da se
Florijanu stavi kamen oko vrata i baci u rijeku Enns, koja teče pokraj
Lorcha, što je bila tipična kazna kojom su se kažnjavali kršćani onoga vremena.
Blaženi je Florijan s veseljem saslušao osudu i radosno pošao na svoje
svratište, kao da se ide kupati. Kada su došli na mjesto odakle je trebao biti
bačen u rijeku, zamolio je Florijan vojnike, koji su do jučer obavljali sa
njime vojnu službu, da mu dopuste da se pomoli Bogu. Dugo se sveti Florijan
molio, dok nije došao neki mladić, bijesan i okrutan, zamjerivši vojnicima: »Zašto
stojite i ne izvršavate upraviteljevu zapovijed?« I ovo rekavši gurne mučenika
s mosta u rijeku. Bilo je to 4. svibnja 304. godine.
Neka pobožna žena Valerija sahranila je tijelo sveca,
koje je čudom isplivalo na jedan kamen uz obalu. Na mjestu ukopa sagrađena je kasnije
prekrasna crkva, a potom i veliki samostan. Pripovijeda se, da je neki ugljar upao
u goruću peć, pa dozvavši u pomoć svetoga Florijana iz nje izišao neozlijeđen. Svetog
Florijana slikaju kao vojnika, koji na goruću kuću izlijeva vrč vode, kojemu se
vjernici oduvijek obraćaju u zagovoru od požara, a vatrogasci ga štuju kao svojeg
zaštitnika.
Florijanov kult prerastao je lokalne okvire i utkao se u temelje šireg regionalnog razvoja srednjovjekovnog kršćanstva. Znamo da je njegovo štovanje silno rašireno po Austriji, Češkoj, Moravskoj, Mađarskoj, Sloveniji, Južnom Tirolu, kao i u Poljskoj i Bavarskoj, ali i po našim krajevima, već stoljećima, čak i za više od tisućljeća, gdje ga se štuje kao jednog od najpopularnijih svetaca. Brojne crkve i kapele sagrađene su u Hrvatskoj i u susjednim zemljama u njegovu čast. U njima su mnogi oltari ukrašeni zavjetnim kipovima i slikama sa njegovim likom, a nije rijetkost da se nalaze i na kućama ili po trgovima, pod čiju se zaštitu narod stavlja i kome se utječe u požarima i poplavama. Sv. Florijan je i drugotni zaštitnik zagrebačke nadbiskupije, u čijem propriju je naveden od 1938.g. kao takav. Sveti narod Božji mu se od davnina utjecao za pomoć u nevoljama, stoga molimo i mi danas, sv. Florijana, da i nama, njegovim sljedbenicima i nasljedovateljima njegovih velikih vrlina, podari snagu, odvažnost i ustrajnost za obavljanje plemenitih zadataka u služenju svim potrebnima koji se nalaze ili im neposredno prijeti opasnost. Za kraj, možemo samo sa njegovom molitvom završiti, koju je izrekao pred smrt na današnji dan 304.g.:
Molitva svetog Florijana
Gospodine, Bože moj, u tebe se uzdam i ne mogu te
zanijekati, nego se za tebe borim i tebi prinosim žrtvu hvale.
Neka me zaštiti tvoja desnica, jer blagoslovljeno je
ime tvoje na nebu i na zemlji.
Gospodine, daj mi vrlinu podnošenja i prihvati me među
svete tvoje borce, koji su prije mene ispovijedali sveto ime tvoje.
Odjeni me, Gospodine u bijelu haljinu svoje vrline i u
Duhu Svetom ojačaj me.
I ne dozvoli da budem pogažen od đavla, nego mi budi
vođa na putu pravde i u vrlini svojoj, da te hvalim i tebi himan kazujem, jer
si blagoslovljen u vjekove.
Amen.
Neki umjetnici prikazuju zaštitnika vatrogasaca sv. Florijana na konju sa kanticom u rukama kako gasi vatru, odnosno izlijeva vodu na kuće zahvaćenih požarom. Stoga se postavlja pitanje: je li sv. Florijan doista jahao na konju poput rimskih vojnika sv. Jurja ili sv. Martina, ili su umjetnici potaknuti tim svecima odlučili slikarskom slobodom prikazati tako i sv. Florijana?
Sv. Florijan bio je vojnik koji je služio u rimskoj
vojsci u Lavorijaku gdje je djelovala II. Italska legija (lat. Legio Secunda
Italica) koja je osnovana oko 165.g. od strane cara Marka Aurelija
(161.-180.g.), sa zadatkom obrane Carstva protiv upada barbara. Nešto kasnije
bila je uključena u sastav obrambenih utvrda podignutim na dunavskoj granici
Rimskog Carstva- limes kako bi ga branili od provale Kvada i Markomana. Znatan
broj ovih jedinica nalazilo se uz granicu, jer su bile naročito pogodne za
pograničnu ophodnju, a legiji su kao 'lako pješaštvo' služili ponajprije kao
potpora pri vođenju bitke, zajedno sa konjanicima, strijelcima i bacačima
kopalja.
II. Italsku legiju nalazimo najprije u Akvileji
(sjevero-istočna Italija), zatim u Ločicama na važnom raskršću kod grada Celeia
(Celje u Sloveniji) od 170.-172.g., potom u Albingu (Noricum) od
173.-204.g. da bi potom bila trajno stacionirana u nedalekom Lauriacumu
(Lorch kod Linza) od 205. do poč. 5.st. boreći se protiv invazije barbara. Iz Florijanove
Pasije vidimo da je Florijan «stupio je na most, kojim se običavala prelaziti
rijeka» (br. 3) došao «nadomak Lavorijaku», što su točni topografski podaci jer
se Rimski vojni logor nalazio na samom ušću rijeke Enns u Dunav.
Legijski su se logori gradili u svrhu stalnog boravka
legija, jer Rimljani nisu gradili stalne logore u jeku ratnih zbivanja i dok su
na tom terenu bile velike koncentracije trupa. U takvim su se slučajevima
vojnici sasvim dobro snalazili i u pokretnim logorima (castra aestiva)
koji se iz tog razloga nisu gradili od kvalitetnijeg materijala – kamena ili
opeke. Te jedinice su se u određenim logorima zadržavale desetljećima, pa su s
vremenom postale u tolikoj mjeri nepokretne da ih je bilo veoma teško
prebacivati po potrebi na ugrožena područja Carstva.
Dioklecijan je uviđajući takvu situaciju, proveo
reorganizaciju vojske. Povećao je broj legija čime su jedinice postale manje, a
time i mobilnije; podijelivši sve vojne snage u dvije grupe: nepokretne
jedinice koje su bile stacionirane u pograničnim područjima (limitanei)
i pokretne vojne jedinice (comitantes) kao taktičke ili strategijske
rezerve koje su bile raspoređene u unutrašnjosti Carstva te su po potrebi
prebacivane na krizna područja. Nepokretne jedinice bile su organizirane kao
granične trupe, sa zadatkom da brane određeno područje limesa. Tu su vojnici
živjeli zajedno sa obitelji nadomak logora: «I opraštajući se sa svojima krene
na put» (Florijanova Pasija, br. 2), obrađujući zemlju i radeći svakodnevne
poslove, a također baveći se i zanatima potrebnim domaćinstvu, što je imalo
svoje prednosti i nedostatke. Iako nisu imali velike manevarske mogućnosti,
dobro su poznavali teren na kojem su se nalazili, te je postojala velika
zainteresiranost svakog pojedinog vojnika za što bolju obranu granice jer su
tako čuvali svoju obitelj i imovinu.
Pri takvoj stacionarnoj obrani granice konjica je bila
slabo zastupljena, odnosno služila je samo kao zaštita bokova, izviđanje,
gonjenje neprijatelja i sl. Svo vrijeme do reforme cara Dioklecijana, za čijeg
vremena je živio i sv. Florijan, Rimljanima nije bila prioritetan rod vojske. Oni
su za razliku od legija boravili u vojničkim utvrdama – kastelima (castella
je umanjenica od castra), površine od 0,6 do 6,0 ha, koji su svojim
tlocrtom i rasporedom građevine uvelike sličili legijskim logorima, samo znatno
manje veličine.
Sv. Florijan, mural Claudija Osorija, 12. srpnja 2016. godine.
Budući da je sv. Florijan službovao u logoru Laurijak, sa sigurnošću možemo reći da nije bio konjanik, iako u samom prikazu monumentalno izgleda na takav način. Tim više, što sv. Florijana nalazimo kasnije u civilnoj službi u uredu Upravitelja provincije, što znači da je po isteku službe u Rimskoj legiji koja je trajala ukupno 24 godine, odnosno nakon isteka službe od 20 godina kao legionar zadržan još četiri godine u službi kao neka vrsta rezervnih jedinica, sub vexillo, u kojima su se nalazile i vatrogasne jedinice koje definitivno nisu poznavale taj rod vojske, odnosno konjanike.
Kasnije vatrogastvo je konačno u svoju službu uvelo i konje koji su
vukli drvena kola sa pumpama i cijevima, stoga možemo reći da iako konj ne
spada u Florijanov ikonografski motiv nije sasvim pogrešno prikazati ga i na
takav način. Uostalom i kod njegovog suvremenika časnika rimske vojske sv.
Jurja (280.-303.g.) ima dosta toga romansiranog u prikazu konjanika sa zmajem
ako uzmemo sve ovo u obzir, dok kod sv. Martina (316.-397.) to već nije slučaj,
jer je konj postao stalan član rimske vojske, iako već pred zalazom, odnosno
samom propašću Zapadnog rimskog carstva.
⃰ Claudio
Osorio, grafički dizajner, portretni fotograf i slikar.
Moderno organizirano vatrogastvo na području Hrvatske zasnovano na radu dobrovoljnih vatrogasnih društava i profesionalnih vatrogasnih postrojbi započelo je u drugoj polovini 19. stoljeća osnutkom Gradskog vatrogasnog zbora u Rijeci 1863. godine i Prvog hrvatskog dobrovoljnog vatrogasnog zbora u Varaždinu 1864. godine.
Povećanjem broja vatrogasnih društava otvorilo se
pitanje osnivanja organizacije koja bi povezala postojeća društva, pomogla
osnivanje novih, te radila na boljem organiziranju vatrogastva. Prvi poticaj za
osnivanje krovne organizacije potječe iz Varaždina 1871. godine. Konkretni
sastanci za ovjekovječenje ove ideje održani su u Sisku tokom 1874. godine.
Pravila Buduće Hrvatsko-slavonske vatrogasne zajednice poslana su Visokoj
kraljevskoj Hrvatsko-slavonsko-dalmatinskoj zemaljskoj vladi krajem 1875.
godine koja je ista odobrila 18. siječnja 1876. godine. Konstituirajuća
sjednica Hrvatsko slavonske vatrogasne zajednice održana je 5. lipnja 1876.
godine u Zagrebu. Za prvog predsjednika zajednice izabran je Gjuro Stjepan
Deželić (1838. – 1907.), otac hrvatskog vatrogastva. Cilj Zajednice od osnutka bio
je jačanje vatrogasne organizacije koji bi nastao kao odraz povećanja broja vatrogasnih
društava, brigom o opremljenosti i osposobljenosti vatrogasaca, evidencijom
intervencija te ostalim poslovima vezanim uz promicanje vatrogastva.
Ista zajednica postoji i danas pod nazivom Hrvatska
vatrogasna zajednica, preživjevši teška razdoblja između dva svjetska rata te primivši
teške udarce prvenstveno kroz veliki broj članova koji su izgubili živote,
uništenu i otuđenu opremu te uništene vatrogasne domove i spremišta, te uvijek
mijenjajući svoj naziv.
Nakon Prvog svjetskog rata Zajednica djelovala je u
sklopu Države SHS, potom Kraljevine SHS. Promjenom ustrojstva i imena države u
Kraljevina Jugoslavija, nametnuta je i promjena imena organizacije u Vatrogasna
zajednica Savske banovine (1929. – 1939.), čime je započelo razdoblje
intenzivne borbe za povratak naziva i za bolji položaj hrvatskog vatrogastva.
Zajednica je djelovala i u Banovini Hrvatskoj (1939. – 1941.). Tijekom Drugog
svjetskog rata Zajednica mijenja naziv u Vatrogasni savez Nezavisne države
Hrvatske, dok je dio vatrogasnih postrojbi djelovao i u Narodno oslobodilačkom
pokretu.
Nakon Drugog svjetskog rata uslijedila je obnova
vatrogasnih društava, te uspostava „vatrogasne milicije“ u gradovima. Zajednica
nastavlja sa radom 1949.g. pod imenom Savez dobrovoljnih vatrogasnih društava,
a 1955. mijenja ime u Vatrogasni savez Hrvatske. Ovo razdoblje je obilježilo
povećanje broja pogotovo industrijskih vatrogasnih društava, te jačanje
vatrogastva u Istri, Primorju i Dalmaciji. U tom razdoblju jača proizvodnja
domaće vatrogasne opreme, te vatrogasne jedinice postupno nabavljaju motorna
vozila, čime je povećana efikasnost na intervencijama. Posljednja promjena
imena dogodila se u razdoblju Domovinskog rata (1991. – 1995.) kada Vatrogasni
savez Hrvatske 1993. godine mijenja svoj službeni naziv u Hrvatska vatrogasna
zajednica.
Na slikama se nalaze dvije diplome Vatrogasne zajednice Savske banovine u Zagrebu, prva je iz 1932.g. velikodostojnika Alfred Antonia Potockog (1886. – 1958.), a druga je povodom otkrivanja spomenika Đuri Deželiću 1937.g. Tiskane su višebojnim tiskom na papru dimenzija 58 × 44 cm Zaklade tiskare Narodnih novina u Zagrebu. Obje diplome su jako slične prikazujući na sivkastom polju uz lijevi i gornji rub pojas stilizirane folklorne ornamenate; 2 medaljona s ilustracijama: vatrogasac spašava ženu i dijete od poplave i vatre, s razlikom što diploma iz 1932.g. ima na sredini gornjeg ornamenta uz vatrogasni log stiliziran prikaz vatrogasca i gornji grad sa zagrebačkom katedralom. U sredini ispod natpisa vatrogasnog pozdrava:' Pomoz Bog', koji je utemeljio otac hrv. Vatrogastva Gjuro Stjepan Deželić, nalazi se bijeli medaljon sa zaštitnikom vatrogasaca Sv. Florijanom.
Uz Diplomu dodjeljivao se i Križ vatrogasne zajednice
Savske banovine, 45 mm, Griesbach & Knaus, Zagreb.
Predstavnici vatrogastva Istarske županije, profesionalni i dobrovoljni vatrogasci, obilježavaju dan svog zaštitnika svetog Florijana, rimskog časnika i mučenika, središnjom svečanošću u Grožnjanu i Marušićima svake godine 4. svibnja. I dok su vatrogasci svoja slavlja na tom mjestu počeli nekoliko godina unatrag, mještani Martinčića i okolnih naselja štuju svetog Florijana kao svog zaštitnika od tuče, gromova i neplodonosti polja, okupljajući se svake godine upravo na njegov dan u maloj crkvici svetog Florijana ili ispred nje, između sela Martinčići i Kave u grožnjanskoj općini te sela Marušića (područje Grada Buje), gdje se jednom godišnje održava misno slavlje posvećeno upravo tome svecu.
Ujedno, to je i gotovo jedina crkva Sv. Florijana u
Istri. Povijesno je postojala romanička crkvica sv. Florijana između Dvigrada i
Rovinštine, gdje se zapadno od istarskog sela Žuntići ispod brda Gradine nekad
nalazila (link). Također na brežuljku podno sela Kranjci u Istri podignuta je
polovicom 6. st. romanička crkvica Sv. Flora, posvećena istoimenom biskupu koji
je 524. godine službovao u istarskom Novigradu, dok je u 13. st. ta ista bila
posvećena sv. Florijanu, čiji kipić se nalazi na oltaru uz kipić sv. Roka.
Danas je to opet crkva sv. Flora (link).
Crkva svetog Florijana između sela Martinčići i Kave potječe
iz vremena kasne romanike 14. stoljeća i u vlasništvu je 70-tak obitelji sa tog
područja. Nekoliko puta bila je obnavljana, a i sada traži hitnu renovaciju kako
bi se sačuvala, osobito njena unutrašnjost.
Nekada je, kažu drevni zapisi, oko crkvice bilo
groblje, a nedaleko od crkve je napušteno istoimeno naselje s nekoliko
ruševina.
Unutrašnjost crkve krasi prekrasan oslik koji je
60-tih godina 20.st. naslikao mjesni slikar Keko iz Tribana, naselja u sastavu
Grada Buja u Istarskoj županiji. Kip sv. Florijana čuva se kod obitelji
Raganzin iz naselja Ljubići, te se postavlja u crkvu samo na dan sv. Florijana.
Klupe su poklon crkve u Grožnjanu. Budući da svaka
obitelj iz Grožnjana posjeduje svoju klupu, kupnjom novih, stare su odlučili
donirati upravo crkvici sv. Florijana.
Mještani koliko mogu u svojim mogućnostima brinu o
crkvici, te redovito kose travu.
Budući je sv. Florijan svetac zaštitnik vatrogasaca, upravo
iz tog razloga istarski se vatrogasci s gostima tu okupljaju od 2008.g. te u
dogovoru sa mještanima dogovaraju slavlje i procesiju kako im se ista ne bi
preklapala. Ukoliko zbog nestabilnog vremena ne bi bilo moguće okupljanje vatrogasaca
sa procesijom, svečana zahvalna misa za vatrogasce održava se u grožnjanskoj
župnoj crkvi.
Grad Vinkovci nalazi se na krajnjem sjeveroistoku Hrvatske, smješten na rijeci Bosut između Dunava i Save, 20 km udaljen od grada Vukovara koji je sjedište Vukovarsko-srijemske županije. Prostire se uz Bosutsku nizinu, te autocestu i željezničku prugu koje spajaju Zapadnu Europu s Bliskim istokom, te Srednju Europu s Jadranskim morem. Grad i njegovo šire područje nalazi se na 78–125 m nadmorske visine, s površinom od 102.805 ha, od čega 60.623 ha oranica i 29.149 ha pretežito hrastovih i jasenovih šuma, s blagom kontinentalnom klimom te s dovoljnim i povoljnim rasporedom padalina. U Vinkovcima je do početka 19. stoljeća većina kuća bila najvećim dijelom pokrivena slamom ili šašinom. Materijali kojima su bile izgrađene kuće, pogotovo oni čime su bile pokrivene, s lošim odvodom dima, predstavljali su veliku opasnost po sigurnost stanovništva i imovine. Da bi spriječili nastanak požara građani Vinkovaca morali su brinuti o protupožarnim mjerama reduciravši načine gradnje, stoga na prijelazu u 20. stoljeće u središtu grada nije više bilo zgrade koja je imala slamnati krov ili šindru. Također, suzbijanju požara pomoglo je i osnivanje vatrogasnog društva 1880.g., ali i trajan zagovor kod vatrogasnog zaštitnika sv. Florijana kojemu su se građani od davnina utjecali.
Kip svetog Florijana je jedan od najstarijih
vinkovačkih spomenika i zasigurno jedan od najprepoznatljivijih motiva Vinkovaca.
Nalazi se u Ervenici, odnosno na križanju ulica Pavleka Miškine i Matije Gupca.
Izrađen je u pješčenjaku. Točna godina njegova postavljanja nije poznata, ali
sa sigurnošću možemo reći da je to bilo krajem 19. stoljeća, jer se već 1900.
godine kip sv. Florijana pojavljuje na vinkovačkim razglednicama.
U vrijeme osnivanja Dobrovoljnog vatrogasnog društva,
dakle 1880.godine, Vinkovci su obuhvaćali površinu od 51,97 km². Bile su
izgrađene 823 kuće u kojima je obitavalo 1189 domaćinstava s ukupno 5277
stanovnika. Od osnutka vatrogasno društvo bilo je neprestano u nastojanjima da
se što bolje opremi, da prati razvoj vatrogasne tehnike ali i da se razvija i
na duhovnom polju ne zaboravljajući kome se povjerilo za svoj zagovor. Svečano su
slavili svoga sveca zaštitnika sv. Florijana, ili, kako su često nazivali taj
dan u zapisnicima, Florijanovo. Tako je prva poznata nam proslava bila 4.
svibnja 1891.g., kako stoji zapisano u 'Sjedničkom zapisniku' od 20. travnja
1891.g.
Bio je to uobičajeni protokol: Ujutro oko 9 sati
velika sveta misa na kojoj su sudjelovali i vatrogasci, skoro uvijek sa tri
svećenika, a poslije mise išla je procesija kipu sv. Florijana… sa vatrogascima
i glazbom. Na povratku išlo bi se pokraj spremišta i vatrogasnoga tornja, te bi
se prostorije blagoslovile. Tom prigodom skupljali su se milodari i
poklanjali društvu koje je taj novac trošilo za održavanje spomenika. Poslije
svečanosti kod kipa sv. Florijana slijedila je zakuska ili ručak, već prema
novčanim mogućnostima u pojedinoj godini.
U blizini kipa sv. Florijana u Ervenici, u parku
Lenijama, nalazio se jedan drugi spomenik - Spomenik srebrnoga pira njegova
veličanstva Franje Josipa (koji se također pojavljuje na vinkovačkim
razglednicama). Ukoliko znamo da je Franjo Josip 1854. godine oženio Elizabetu
Bavarsku (odnosno Austrijsku), poznatiju pod nadimkom Sisi, možemo
pretpostaviti da je Spomenik srebrnoga pira Njegova veličanstva u Vinkovcima
postavljen 1879. godine. U Lenijama se nalazio sve do 1918. godine kada je
nakon pada Austro-Ugarske srušen. Nakon rušenja Spomenika srebrnoga pira, malo
je toga od njega sačuvano. Svega nekoliko kamenih blokova te kovana željezna
ograda. Koliko su građani Vinkovaca voljeli svojeg vatrogasnog zaštitnika sv.
Florijana pokazuje podatak da su upravo tom kovanom željeznom ogradom zamijenili
postojeću drvenu ogradu koja se nalazila oko kipa sv. Florijana, te je i danas
sv. Florijan ograđen ogradom koja je prvotno ograđivala spomenik Elizabete
Austrijske i Franje Josipa.
Nebriga tijekom vremena komunizma kada je sv. Florijan bio izbačen iz vatrogasnih društava i ratne godine domovinskog rata uzeli su svoj danak u propadanju kipa. No, još su jednom građani iskazali svoju ljubav prema svojem kipu sv. Florijana u slobodnoj državi Hrvatskoj pišući apele gradu skrećući pozornost na njegovo derutno stanje i potrebu za restauracijom tokom minulih godina.
Vijećnik u Vijeću II. mjesnog odbora 'Stjepan Radić' Drago
Majstorović uputio je stoga 2016.g. otvoreno pismo dr. sc. Mariu Banožiću,
dipl. oec., pročelniku Upravnog odjela za kulturu i turizam i Janku Fa, ing.
agr., predsjedniku Vijeća II. mjesnog odbora 'Stjepan Radić':
Poštovani pročelniče, poštovani
predsjedniče,
Za početak bi bilo dobro parafrazirati
aforizam španjolsko-američkog filozofa Georgea Santayane – „onaj tko zaboravlja
svoju povijest, osuđen je ponavljati ju“ – u „onaj tko se ne brine o svojoj
kulturnoj baštini, osuđen je izgubiti ju“. Upravo je to simptomatično za
Vinkovce – grad koji se diči činjenicom da je rodno mjesto brojnih velikana
hrvatske kulture i umjetnosti poput Radauša, Šerbedžije, Kozaraca, Sremeca,
Hettricha itd., a istovremeno potpuno zapostavlja svoju kulturno-povijesnu
baštinu u raznim oblicima na što smo već ranije više puta ukazivali. Ovdje bih
se htio osvrnuti na katastrofalno loše stanje kipa Sv. Florijana
(ranokrščanskog sveca iz III./IV. st. ubijenog za Dioklecijanovih progona i
zaštitnika Poljske, grada Linza, vatrogasaca i suzaštitnika Zagrebačke
nadbiskupije), u ulici Matije Gupca u jednom od najstarijih dijelova grada
Vinkovaca. Ovaj spomenik je samo jedan od primjera sustavne nebrige grada prema
određenim dijelovima svoje povijesti i kulture kojom, unatoč dugoj povijesti
grada, ipak prilično oskudijevamo i smatram da si ne možemo dopustiti luksuz
zanemarivanja niti jednog dijela svoje arhitektonske kulturne baštine, posebice
zato jer postoji već previše primjera tipičnog urbanog kulturocida prema mnogim
starim građevinama u gradu i to ne samo iz razdoblja samostalne Hrvatske, već i
iz prošle države.
Apeliram kako je spomeniku nužna hitna
rekonstrukcija jer je njegovo sadašnje stanje šaka u oko estetici grada te
pozivamo gradonačelnika i Vas kao najodgovornije ljude u Vinkovcima da što
prije procijene situaciju oko trenutnog stanja i moguće (ali i nužne)
rekonstrukcije ovoga preko stotinu godina starog spomenika koji je već saživio
u sjećanju brojnih generacija Vinkovčana.
I uspjelo se. Već iduće godine 2017. krenulo se sa radovima
temeljite restauracije kipa, koji su završeni do kraja travnja iste godine, a
radovi su bili vrijedni 40.000,00 kn. Tako je sv. Florijan dočekao svoj dan 4.
svibnja, odnosno dan svoje mučeničke smrti, potpuno preobražen na svojem starom
mjestu u Vinkovcima, učinivši tako da i Vinkovci zablistaju u novome svijetlu.