Između mjesta Komina (Zagrebačka županija) i Huma
Brezničkog (Varaždinska županija,), u selu Bisag, općina Breznica, nalazi se
sasvim zarasla u trnje, zapuštena ruševina Bisag – grada sa dvorskom kapelom,
dijelom wasserburgskog jarka, žitnicom i ruševinom štale.
Selo Bisag je danas župno središte, na dobroj je razvojnoj perspektivi, jer kroz selo prolazi novi autoput Zagreb – Varaždin – Budimpešta. Okruženje nikako ne može biti pasivno u modernom smislu jer je demografski impulsivno, a i baštinjeno tlo je obećavajuće po onoj tradicijskoj verziji prirode hraniteljice, to jest „sve što u selu Bisagu u zemlju zabodu iz nje nešto korisno izraste”.
pogled na Kapelu Sv. Florijana |
Selo Bisag je danas župno središte, na dobroj je razvojnoj perspektivi, jer kroz selo prolazi novi autoput Zagreb – Varaždin – Budimpešta. Okruženje nikako ne može biti pasivno u modernom smislu jer je demografski impulsivno, a i baštinjeno tlo je obećavajuće po onoj tradicijskoj verziji prirode hraniteljice, to jest „sve što u selu Bisagu u zemlju zabodu iz nje nešto korisno izraste”.
U širem okruženju, od Bosne do Slovenije,
imamo veliki broj ruševina ali uglavnom na nepraktičnim i nepristupačnim
položajima, koje su mimoišli civilizacijski i moderni tranzitni
tokovi. Ali je neuobičajeno da srednjevjekovni kaštel na frenkventnom
položaju i to još wasserburg kao što je Bisag – grad, bude deprimirajuća
ruševina.
Tim gore što lokalitet nije napušten u vrijeme davnih turskih osvajanja i paleža, nego je sve do 1943.g. bio u upotrebi. Osim u daljoj povijesti i u skorije vrijeme su ga obilježile značajne kulturne i povijesne osobe. Bisag – grad je na vrijednom i atraktivnom položaju a ovako je katastrofalno završio!
Bisag Grad ucrtan na vojnoj karti iznad Bisaga, arhiva: R. Jovičić |
Tim gore što lokalitet nije napušten u vrijeme davnih turskih osvajanja i paleža, nego je sve do 1943.g. bio u upotrebi. Osim u daljoj povijesti i u skorije vrijeme su ga obilježile značajne kulturne i povijesne osobe. Bisag – grad je na vrijednom i atraktivnom položaju a ovako je katastrofalno završio!
Bisag Grad 2019.g. |
Korov je kao nekakva neman, "direktnim" korijenom iz
afričke džungle izbio na ovu stranu i zagušio svaki djelić zidina, tako da se
uopće nema pregled pozicije Kaštela. Ispod debelog sloja zelenila nastaje
mračno vlažište koje izrazito ubrzava eroziju zidova.
roda na kuli, jedan od zadnjih stanovnika Bisag Grada |
Kada zimi opadne lišće korova onda se pojave opstali
zidovi. Najbolje je sačuvana prizmatična istaka na zapadnoj strani zidine
(kapela Sv. Florijana) između dvije okrugle polu raspadnute ugaone kule.
unutrašnjost Kapele Sv. Florijana |
Možemo li zaštititi od daljeg propadanja ostatke Wasserburga Bisag – grada ili možda čak sakupiti snage da ga i obnovimo?
Bilo je nekoliko romantičnih pokušaja da se
senzibilizira javnost za ovaj spomenik kulture, češće inicirane sa lokalne
razine, ali šanse za uspjeh su bile male jer je odmah bilo vidljivo da se neće
moći stvoriti kritičnu masu, najprije na lokalno kulturnoj razini, među
titularima vlasništva pa onda niti u institucijama, koje sa sadašnjom
komercijalnom sviješću reagiraju samo na projekte koji pokažu lobističku moć, a
ostali mogu slobodno da se raspadnu i nestanu.
apsida kapele Sv. Florijana |
svod apside |
ostaci freski u kapeli |
Ravničarske utvrde kvadratičastog tlocrta vuku svoj
korijen od prahistorijskog te Rimskog logora, tako da kod nas postoji veći broj
wasserburga sa ugaonim kulama i većim ili manjim dvorištem.
Izvorno obrambeni Wasserburg Bifzak ili Bikszad
je u 16. stoljeću prvi puta prepravljan a u 18. st. barokiziran u ulogu
obrambeno – stambenog dvorca sa nekoliko ladanjskih ugodnosti. Odnosi se to na
povećanje kapele, probijanje velikih prozora na mjestima nišanskih šliceva,
balkon i terasa, i nekoliko visinskih nadozida. U 20.- om stoljeću (točnije od
1899.) imamo fotografski zabilježeno nekoliko faza promjena na dvorcu. U 20.-to
stoljeće dvorac je ušao kao barokno oblikovan dvorac – utvrda kakav je prethodno
trajao blizu dva stoljeća. Taj oblik prilično vjerno vidimo na slici Bisag –
grada, Julijane Erdody Drašković iz 1890. godine.
Veduta Bisag-grada. Naslikala Julijana pl. Erdedy –
Drašković,
kraj 19. st. arhiva R. Jovičić
|
Karakteristični detalji su: Gledan an face, od
dominantnog, nad ulaznog tornja, lijeva i desna strana su volumenski asimetrične
na barokni način. Lijeva, jugoistočna strana jedina u cijelom dvorcu je bila na
dva kata a okrugla kula najveća i po presjeku i po visini, dok je
sjeveroistočna strana bila jednokatna a kula gotovo uključena u zidove, a u
pokrovu na njoj cilindrični stožac se gotovo gubio krovu.
Uspoređujući sa crtežom prethodne vedute, vidimo da je
desno krilo sa sjeverozapadnom kulom u stvari ostalo izvorno a da je toranj
nadograđen i podignut najviši objekt kao lijevo krilo i povećana je jugoistočna
kula, da bude dominantna.
Pogledom sa suprotne, zapadne strane na kaštel –
dvorac, apsida kapele koja je istaknuta van ravni zidine, je prizmatična i nije
centralno pozicionirana nego više u lijevo, to jest, sjeverozapadna ugaona kula
je bliže a jugozapadna kula dalje od kapele. Sa te desne, strane je vjerojatno
pri pretvaranju burga u dvorac učinjena ugodna ladanjska terasa sa trijemom u
razini kata.
Jugozapad je očito bio ladanjski najatraktivniji jer
je i sa južne strane ugaone kule kroz zidinu bio također probijen balkon, sa
kojeg se gledalo na jezero, jarak i u daljinu niz tok Lonje, prema jugu.
Nad krovom apside je bio slikovit, elegantan barokni
zvonik od drveta, sav obložen daščanom šindrom, uključujući i lijepu baroknu
lukovicu na vrhu. Po njegovom položaju, može se zaključiti da se zvonilo
potezanjem konopa direktno iz srede kapele, ispred oltara.
Svi radovi na djelomičnom rušenju i novom oblikovanju
dvorca između dva svjetska rata, 20.- og stoljeća, nisu bili na tragu
vrednovanja kvalitetnog naslijeđa.
Rušenje prednjeg dijela Bisag – grada,
odmah nakon I. svjetskog rata, arhiva R. Jovičić
|
Stanje prednjeg, istočnog lica dvorca 1931.g,
kako je izgledao u vrijeme kada ga je kupio
književnik Milan Begović do 1943., arhiva
R. Jovičić
|
Vidljivo je stanje dvorca bez pukotina |
Povijesni osvrt o Bisag – gradu
Kaštel Bisag – grad, sagradili su plemeniti Bisaški
najvjerojatnije sredinom 14. st. Više puta je redizajniran i dograđivan na
istim temeljima.
Analiza R. Jovičić , Razgrađivanje Bisaga, arhiva R.
Jovičić |
Tokom svojeg dugog trajanja, uslijed ženidbenih veza,
smjenjivala su se prezimena gospodara. Bili su to plemići raznih loza a
najdulje su ga držali plemeniti Patačići. Sadašnja ruševina je ostatak baroknog
stanja uobličenog u 18. st. prije nego su ga kupili, grofovi Draškovići.
Od roda Draškovića, Bisag – gradom je prvi
zagospodario Grof Karlo Drašković (1807.-1858.), a u sljedećoj generaciji ga
nasljeđuje sin, Grof Josip Drašković. U vremenu gospodarenja Bisag – gradom,
rod Draškovića ima izrazito disponiranog predstavnika u Ilirskom pokretu (
Hrvatski narodni preporod), Grofa, Janka Draškovića (1770. -1856.). Naročiti
zanos Preporodom i vojnom Bana Josipa Jelačića pokazao je i Grof Juraj
Drašković (1804. -1889.). Uz slavne grofove loze Draškovića, banove, biskupe i
uglednike javnog života, iz pozicije Bisag – grada kulturu su kvalitetno
promicale i dvije žene: Julijana pl. Erdody – Drašković (1847. – 1901.),
obrazovana slikarica i Elizabeta pl. Drašković, kronologinja prijelaza 19.-20.
st. kao fotografkinja ladanjskog života.
Romantika Grofa Edgara Bourreea de Corberona kao jedinog stanara u Bisag – gradu
Osim uglednih vlasnika, ovaj Kaštel je svojom osobnošću
obilježio i gost, „dotepenec” dobrostojeći francuski pustolov Grof Edgar Bouree
de Corberon, savjetnik i prijatelj Bana Josipa Jelačića, promotor i poticatelj
hrvatske kulture i obrazovanja. Djelovao je iz svojega dvorca Januševca te
kasnije kao gost, stanar iz Bisag – grada. U duhu tadašnjeg romantizma, Grof je
poželio da ga se, nakon svih putešestvija po svijetu, pokopa u Bisag – gradu,
iako ga je smrt zatekla nedaleko od Beča, 1861., ipak mu je tijelo dovezeno i
položeno u kriptu Draškovića ispod ove Kapele Sv. Florijana i kao nekakav „ostatak”
ostao je do danas jedini u zatrpanoj kripti kapele Bisag – grada.
Mogao bi nam ovaj podatak djelovati egzotično ako ne
poznajemo 19. stoljeće, njegovu povijest i plemenitaški romantični fatalizam
kao način življenja. Grof Edgar Bouree de Corberon je „George Gordon Byron,
Bisag – grada”.
Žitnica izvan obrambenog jarka, znatno bolje je opstala od samog dvorca |
U vrijeme francusko – napoleonske vlasti u ovim
krajevima (1809. -15.), E. Corberon je imao 3-10 godina pa prema tome
turbulentni ratni događaji sa početka 19. st. nisu bili njegovo vrijeme. Ali
sredinom 19. st. Hrvati nisu bili sretni sa statusom svoje nacije u
oformljivanju, pod Habzburškom Austrijom, a naročito kasnijom Austro –
Ugarskom. Intelektualci su već 15-20 godina nakon odlaska Francuza osnovali
Ilirski pokret, baziran na nazivu Napoleonovih Ilirskih pokrajina. Elementi
francuske i sveslavenske kulture su cijelim tokom 19. st. bili simpatizirani
kod Hrvata. Tako su Hrvatski Ilirci pokazali simpatije prema francuskim
intelektualcima, romantičarima koje danas doživljavamo pustolovima. Simpatija
je bila uzvraćena od Grofa Corberona. Grof se u stvari zove Bourre i nije došao
iz neke zabite rupe nego iz Corberona, prekrasnog malog mjesta, daleko od Diona
koliko je Januševec ili Bisag daleko od Zagreba.
Bisag – grad kao inspiracija za književnika Milana Begovića
U 20-om stoljeću je došlo do vlasničkoga nereda nad
Bisag – gradom, a od 1931. godine, preostalim dijelom nekadašnjeg Kaštela, u
derutnom stanju, na kraće vrijeme (oko 10 godina) gospodari poznati književnik
Milan Begović.
On se u tih 10 godina obilato materijalno istrošio a
sa slabim uspjehom obnove Dvorca. Vremenom je pisao tekstove kojima je priznao
da je u ovaj zahvat, avanturu ušao neoprezno, zanesen romantičnom vizurom kao
nekakvom zavodljivom kulisom iza koje je bio nepopravivi nered. Razbolio se i
preživio moždani udar, nakon čega se početkom II. svjetskog rata vratio živjeti
u Zagrebu.
Moglo bi se reći da je Milan Begović ipak
kapitalizirao iz života u dvorcu na literarno inspiracijskoj strani, jer su mu
djela napisana u Bisag – gradu jače emocionalno zgusnuta, što je sa vremenske
distance prepoznato kao literarna erotizacija života, srodno sa suvremenikom,
slikarom Milivojem Uzelcem, također sklonom putenom, razuzdanom životu između
dva svjetska rata, 20-og stoljeća.
Pogled na Bisag-grad od žitnice sa istoka preko
drvenog mosta; kada je M. Begović 1931.g. uselio cijele ove strane dvorca sa nadulaznim tornjem više nije bilo, arhiva R. Jovičić |
Koristeći se ozračjem Dvorca i njegovog zaležanog
kulturnog taloga, kao svojevrsnim eliksirom mladosti, Begović naglašenije
erotizira svoje literarne teme, uključujući i motive u Operi „Ero sa onoga
svijeta”, koju je Jakov Gotovac uglazbio a za koju je Milan Begović napisao
tekst (libreto), upravo sjedeći u Bisag-gradu. Već tim, relativno skorim
kulturnim događajem na nacionalnoj razini, zaslužuje ovaj lokalitet kvalitetno
održavanje i dostojno informiranje.
kula bliže apsidi kapele Sv. Florijana |
Fotografije: N. Turkalj, 2019.g.
Tekst: Radivoje Jovičić, viši konzervator-restaurator
Arhiva: R. Jovičić
Izvor: Darko Antolković
Nema komentara:
Objavi komentar