29. rujna 2019.

Procesija na spomendan sv. Florijana iz 'Obrednika Biskupije Bosansko-djakovačke i Sriemske' iz 1878.

U vremenu prije dolaska komunizma na vlast sv. Florijan se dostojno častio, te je na njegov spomendan 4. svibnja, odnosno na dan njegove mučeničke smrti, bila značajna procesija (lat. Processio - napredovanje, povorka, ophod). Procesija ili ophod vjerski je obred u kojoj skupina vjernika (vatrogasaca) prema određenim pravilima u povorci, uglavnom pješice, idu s jednog mjesta na drugo ili obilaze određena mjesta (Crkva, vatrogasni dom, kip sv. Florijana na javnom mjestu) na svečan način (u odorama sa zastavama). O tome nam svjedoče Obrednik Biskupije Bosansko-djakovačke i Sriemske iz 1878. (str. 253) i Priručni obrednik (dodatak Rimskom obredniku za Đakovačku biskupiju) iz 1933. god. (str. 83-84). Osim što u njima pronalazimo detaljan opis procesije toga dana, vidimo da su sv. Florijana osobito svečano slavili vatrogasci u sjevernoj Hrvatskoj, ali i na cijelom području tzv. Hrvatsko-slavonske vatrogasne zajednice koja je osnovana 1876. i djelovala sve do 1918. godine.



U razdoblju između dva svjetska rata (1918.-1945.) u Hrvatskoj se i dalje neobično štuje Sveti Florijan, podižu mu se spomenici, postavljaju slike i kipovi u crkvama, u vatrogasnim domovima, na raskrižjima cesta i putova, na zastavama dobrovoljnih vatrogasnih društava, obiteljskim kućama…


Dan Svetog Florijana, 4. svibnja, tzv. Florijanovo, bio je dan pravog slavlja u dobrovoljnim vatrogasnim društvima. Vatrogasci su odlazili u crkve, odavali počast svojem svecu zaštitniku, pozivali svoje sugrađane na razne svečanosti, otvarali vatrogasne domove, posvećivali svoje zastave s njegovim likom, na javnim vježbama pokazivali svoje sposobnosti za akciju gašenja požara i spašavanja ljudi i imovine.


Od 1945. godine do 1990. Sveti Florijan se nije slavio u Hrvatskoj, uklonjen je iz vatrogasnih domova, zabranjivane su i odbačene zastave s likom Svetog Florijana i Sveti Florijan je službeno “nestao” iz vatrogastva. Dan vatrogastva pomaknut je odlukom I. kongresa Saveza DVD NR Hrvatske sa 4. svibnja na 2. svibnja, dan kada je 1876.g. osnovana Hrvatsko-slavonska vatrogasna zajednica, kako bi se trajno zatrla povezanost vatrogastva sa sv. Florijanom.


Godine 1991. tj. nakon proglašenja slobodne i samostalne Hrvatske, Sveti Florijan se vraća u naša dobrovoljna vatrogasna društva i profesionalne vatrogasne jedinice. Obnavlja se ljubav i štovanje prema vatrogasnom zaštitniku. Prihvaća se opet Dan Svetog Florijana (“Zakon o vatrogastvu, 1993.”). Vatrogasci pronalaze stare vatrogasne zastave s likom Svetog Florijana, štuju ga, obnavljaju njegove kipove i slike.


Kad su vatrogasci odlučili uzeti sv. Florijana za svoga zaštitnika, prepoznali su u njemu cjelovitu osobu, primjer vjere i solidarnosti, poput spremnosti i solidarnosti vatrogasaca, koja se ubraja u uzore humanosti, dobrote i nesebičnosti. Kršćani u tim vrlinama vatrogasne službe prepoznaju Isusove zapovijedi ljubavi prema bližnjemu. Znamo ulogu vatrogasaca: čuvati svaku imovinu, materijalna dobra od požara i elementarnih nepogoda, braniti ljudske živote. Iz toga vidimo kolika je hrabrost, plemenitost i ljubav tih ljudi na djelu, koji su svoj uzor pronašli u svojem svecu koji se isto tako založio za druge.


Novi Obrednik poslije reforme II. Vatikanskog sabora (1962.-65.) zatekao je u Hrvatskoj takvo stanje odvojenosti vatrogastva od Crkve, stoga procesija sv. Florijana i općenito pobožnost prema svecu vatrogasnom zaštitniku nije reformom uvrštena jer nije imalo smisla obavljati procesiju za vatrogasce bez vatrogasaca, a i znatno se smanjio broj procesija. Na spomendan sv. Florijana uzima se slavlje od mučenika općenito, jer nema više toga sveca u novom obredniku. također i u drugim liturgijskim knjigama (Misal, lekcionar i časoslov). Budući da je Zakonom o vatrogastvu 1993.g. Republika Hrvatska proglasila vatrogasni dan na Dan sv. Florijana, osjeća se potreba među vatrogascima da se od strane Hrvatske biskupske konferencije uvrsti u novi obrednik pobožnost prema sv. Florijanu: uz Molitvu sv. Florijana koju je izrekao pred smrt, himne i molitve njemu na čast, također i ovaj obred procesije jer vatrogasci i tako tradicionalno dolaze u crkvu u procesiji, a isto tako i poslije svečane sv. Mise, u procesiji idu prema vatrogasnom domu.



Procesija iz 'Obrednika Biskupije Bosansko-djakovačke i Sriemske' iz 1878.


Poslije završene svete mise, svećenik prilazi oltaru, a sav narod klekne i pjeva Litanije svih svetih. Kod zaziva Sveta Marijo, moli za nas, svi bi ustali i procesija bi krenula. Kad se stigne do kipa sv. Florijana i kad litanije završe, svi bi ponovno kleknuli pred kipom i zajednički izmolili Očenaš i Zdravo Marijo. Potom bi slijedio ovaj responzorij (molitveni dijalog u kojemu se izmjenjuju svećenik i narod):

Sveć.: Slavom i čašću krunio si ga, Gospodine. (Aleluja).
Odg.: I postavio si ga nad djela ruku svojih. (Aleluja).
Sveć.: Moli za nas sveti Florijane. (Aleluja).
Odg.: Da od svih ognjenih pogibelji očuvani, postanemo dionici obećanja Kristovih. (Aleluja).
Sveć.: Gospodine, usliši molitvu moju.
Odg.: I vapaj moj k tebi da dođe.
Sveć.: Gospodin s vama.
Odg: I s duhom tvojim.

Potom bi svećenik izmolio ovu molitvu:

Pomolimo se.

Svemogući, vječni Bože, koji si slugu svoga svetog Florijana iz premilostive ljubavi obranio od grješne propasti, i usred buke vojničkoga zvanja sačuvao od pogibelji svijeta, te ga ovjenčao mučeničkim vijencem, i nama dao za odvjetnika proti škodljivom ognju i pustošećoj poplavi: molimo te ponizno, oslobodi nas po zagovoru svetoga Florijana od grješnog ognja i spona grješnih, prosvijetli i ojačaj nas svojom nebeskom svjetlošću i jakošću proti svakomu grijehu, brani i sačuvaj naša prebivališta i zgrade od svih ognjenih i poplavnih pogibelji i zala: da i mi po vjernom ispunjavanju svojih dužnosti i držanju svetog zakona, nasljedujući izgled svetog Florijana, njegovim zagovorom postanemo dionici vječne slave. Po Kristu, Gospodinu našem. O. Amen.

Nakon toga bi se procesija vratila nazad u crkvu, a pri tom bi se pjevale marijanske pjesme, budući je mjesec Svibanj, Marijin mjesec. Kad bi se ušlo u crkvu, otpjevala bi se pjesma 'Kraljice neba':

Kraljice neba, raduj se, aleluja.
Jer koga si dostojna bila nositi, aleluja.
Uskrsnu, kako je rekao, aleluja.
Moli za nas Boga, aleluja.

Zatim bi svećenik zazvao, a narod odgovorio:
Sveć.: Veseli se i raduj, djevice Marijo, aleluja.
Odg.: Jer uskrsnu Gospodin uistinu, aleluja.

Na samom kraju bi svećenik izmolio još ovu molitvu:

Pomolimo se.

Bože, koji si se dostojao razveseliti svijet uskrsnućem Sina, Gospodina našega Isusa Krista, daj molimo te, da po njegovoj Majci djevici Mariji postignemo radosti vječnoga života. Po istom Kristu Gospodinu našem. O. Amen.

Potom bi podijelio blagoslov narodu priručnim križem i time bi procesija završila.




Cijeli Obrednik može se pregledati OVDJE

Fotografije procesije sv. Florijana preuzete su od VZG Belišće, sa zajedničkog slavlja DVD-a Veliškovci-Tiborjanci-Gat 2019.g.

Nema komentara:

Objavi komentar