1. rujna 2019.

Kip sv. Florijana na pilu Presvetog Trojstva u Bezdanu (Бездан, Srbija)

Bezdan (Бездан, mađ. Bezdán) je staro bačko naselje na sjeverozapadu Vojvodine, udaljeno nekoliko kilometara od Dunava i mostom povezano s Batinom u Baranji tako da je to prvo naselje u koje se dolazi kada se iz Batine (Hrvatska) putuje za Sombor (Srbija).

Bezdan

Popularno se naziva "vodeno naselje" jer je okruženo vodenim tokovima i do njega se može stići jedino preko mostova; od najvećeg na Dunavu, do malih mostova na kanalima. To je naselje u ravnici, na 90 metara nadmorske visine. Leži na lijevoj obali Dunava, u blizini srpsko-mađarske, odnosno srpsko-hrvatske državne granice. Udaljen je 18 km od Sombora. Uz Sombor i Kljajićevo među najvećima je u somborskoj općini.


Bezdan se prvi put spominje 1305. godine pod nazivom Battayan. Godine 1341. naziv je promijenjen u Berčan. U pisanim dokumentima Bezdan se po prvi put spominje 1579. godine pod današnjim imenom, kao selo sa 10 obitelji. Naselje je uništeno u XIV. stoljeću pod najezdom Turaka. U XV. stoljeću spominje se kao malo ribarsko mjesto.


Protjerivanjem Turaka počinje neorganizirano naseljavanje Dunavom. Prvi stanovnici bili su Poljaci, Česi, Nijemci i pripadnici nekih drugih slavenskih naroda. Godine 1762. počinje plansko naseljavanje i građenje naselja. Župa je prema matičnim knjigama osnovana 1743.g., dok je prva crkva izgrađena 1755.g. Današnja crkva izgrađena je 1846.godine, čiji su naslovnici Apostoli Šimun i Juda Tadej i od tada se naselje razvija u pravcu istoka.

stara fotografija župne crkve i pila Svetog trojstva

Prema popisu stanovništva iz 2002. godine Bezdan je multinacionalno naselje sa 5263 stanovnika okupljeno u 25 nacionalnosti, od kojih većinu čine Mađari (56,68%). Poljodjelstvo je najvažnija privredna grana. Posebno se ističu pošumljene površine (više od 10% teritorija), što nije karakteristično za vojvođanska naselja. Do 1918.g. Bezdan je pripadao Mađarskoj, od 1918.g. Kraljevini SHS, od 1929.g. Kraljevini Jugoslaviji, od 1941.g. Mađarskoj, a od 1944.g. opet Jugoslaviji (FNRJ, SFRJ, SRJ, SCG). Povoljan geografski položaj, prirodne ljepote i značajni povijesni događaji veoma su povoljno uticali na privredni, kulturni i turistički razvoj Bezdana.


Početkom XVIII stoljeća, 2 km južnije od današnjeg Bezdana, doseljenici srpske i hrvatske nacionalnosti osnivaju naselje Štrbac. Oni su se pretežno bavili uzgojem ovaca. Jedne godine im je od nekog oboljenja uginuo veliki broj ovaca. Stanovnici su tada dali zavjet, ukoliko se oslobode ove nesreće, da će podići kapelu. Nesreća je prošla i oni su (između 1710. i 1720.g.) podigli Kapelu Svete trojice (danas na uglu Puste ulice i Somborskog puta, pored Doma kulture). Ova kapela je najstariji sačuvani rimokatolički spomenik u Vojvodini koji je podigao narod, te je tokom 300 godina odigrala aktivnu ulogu u vjerskom životu stanovništva. Iz povijesnih izvora znamo da je na prostoru između Dunava i Tise, od 1709. do 1713.g, harala kuga. Običaj je bio da se poslije bolesti podigne neki spomenik u čast Svetog trojstva, pa je vjerojatno to i prethodilo podizanju zavjetne kapele. Kapelu su podigli pastiri i ribari iz Štrpca i Bezdanske pustare, uz pomoć Franjevačkog reda iz Sombora. Graditelji su većinom bili Hrvati i Mađari rimokatoličke vjeroispovijesti, dok su manji broj činili pravoslavni Srbi. Podaci koji se odnose na vrijeme izgradnje kapele mogu se naći u crkvenim dokumentima (Visitatio Canonica) iz 1762.g. Po tom spisu, u selu postoji kapela Svetog trojstva, koju su podigli vjernici negdje prije 40-50 godina (odnosno između 1710. i 1720.g).

kapela Svetog trojstva

Osim izgradnjom crkvi i zavjetnih kapela kojima narod na poseban način časti svete, u specifičan primjer štovanja ubrajaju se i zavjetni stupovi tj. Pilovi, čije štovanje se ubraja u zavjetne skulpture. Zavjetni pilovi, posebice oni posvećeni Djevici Mariji ili Presvetom Trojstvu bili su jedan od vidova katoličkog obilježavanja prostora koji se kao praksa posebno raširio tijekom poslijetridentske katoličke obnove, osobito na području Austro-Ugarske Monarhije. Ipak, izuzev njihove gotovo političke funkcije u obilježavanju katoličkog prostora, zavjetni pilovi bili su kao i ostali zavjetni objekti uvijek i izraz pučkog vjerovanja i čašćenja sveca zaštitnika kao i svojevrsni spomen na nedaću i poteškoće, tijekom kojih su zavjetni pilovi bili podizani. Uz požare koji su izazivali izuzetne materijalne štete te kao takvi do 19. stoljeća predstavljali jednu od najvećih opasnosti za život čovjeka i gradsku zajednicu, jedne od najčešćih, ali ujedno i mnogo smrtonosnijih nedaća bile su bolesti. U razdoblju srednjeg i ranog novog vijeka bila je to kuga, koja je obično zahvaćala stanovništvo u uvjetima gladi, siromaštva i loših higijenskih uvjeta.

pil Svetog trojstva, prednja strana

U blizini župne crkve Sv. Šimuna i Jude Tadeja, preko puta glavne ulice (Žrtava fašizma) kroz naselje, nalazi se upravo jedan takav pil Svetog trojstva, u čijem se podnožju nalaze kipovi svetačke skupine: sv. Sebastijan, Majka Božja, sv. Nikola i sv. Florijan, zaštitnik od požara. Pil je podigla Udruga obrtnika iz Bezdana 1829. godine. Ova godina uklesana je na masivnom postolju pila.



Ta udruga vodila je brigu o pilu sve do Drugog svjetskog rata, od kada je počelo njegovo propadanje. 22. studenog 1949.g. grupa nasilnika pokušala je uništiti svetački spomenik, ali to im je samo djelomično uspjelo. Narodna vlast je, po žalbi crkvene zajednice, dala popraviti ogradu oko spomenika. Na spomeniku se dandanas još vide tragovi divljanja: nedostaju dva kipa anđela, a i ograda je ruinirana. Pil koji je jedan od najljepših vjerskih spomenika na otvorenom u tom gradu, danas je u jako lošem stanju; ipak, u Bezdanu se nadaju da će tijekom narednog vremena doći do njegove obnove.

svetačka skupina

sv. Sebastijan, Majka Božja i sv. Nikola

Obraćanje svecima kao zaštitnicima u različitim zdravstvenim poteškoćama i nevoljama, te vjera da sveci mogu izliječiti bolesne, postoji stoljećima, sve do naših dana. Brojna svetišta, osobito marijanska, jer se Majka Božja oduvijek slavila kao pomoćnica u nevolji i „zdravlje bolesnih“, zatim različite kapele, oltari i zavjetne skulpture i slike, svjedoci su vjere u svetačku moć liječenja te su i danas okupljališta brojnih vjernika koji im se zavjetuju tražeći pomoć. Uz Mariju, narod se najčešće obraćao i Svetom Sebastijanu čiji kip se nalazi na pilu, kao zaštitniku od kužnih bolesti, a također i sv. Nikoli koji osim što je zaštitnik djece i putnika, slovi i kao zaštitnik od svih bolesti. Toj svetačkoj skupini pridodan je i protupožarni zaštitnik sv. Florijan kao zagovornik u nevolji.

sv. Florijan sa stražnje strane pila

Sv. Florijan

Već su apostoli, kao Isusovi nasljednici, liječili bolesne, a od ranog se kršćanstva na grobovima svetaca okupljaju potrebiti i događaju se čudotvorna izlječenja. Skupini svetaca, kojoj su se ljudi obraćali u bolesti, nailazimo trag već u 9. stoljeću. U srednjem vijeku se osobito štovalo obraćanje svecima prilikom različitih tjelesnih bolesti. Raširena su hodočašća u svetišta koja su slovila kao čudotvorna, a častio se i grob, moći, kip ili slika pojedinog sveca. Od doba baroka prikazuju se ti sveci na oltarnim slikama u brojnim crkvama sjeverne Hrvatske. Obraćanje svecima zaštitnicima, doživljava svoj uspon u 19. stoljeću, upravo u vremenu od kada pil u Bezdanu i potječe (1829.g.), zbog pojave do tada nepoznate bolesti u Europi — kolere. U Bezdanu je također harala kolera, od koje je oboljelo 700-800 ljudi, a umrlo 350. 1831.g. Janoš Volf, farmaceut, otvara prvu ljekarnicu (na mjestu današnje).




Osim zbog zaraznih bolesti koje su dovodile do masovnih umiranja, narod se svecima obraćao i prilikom svih drugih oblika bolesti, tjelesnih patnji i nevolja. Vjera u svece kao lječitelje, i danas je nada i utjeha svima kojima je zdravlje potrebno, štoviše, ta vjera je ljudima važna komponenta uz liječenje službene medicine. Obraćanje svecima kao zaštitnicima stoga nije samo dio prošlosti, to je dio i našeg današnjeg, svakodnevnog života.

stražnja strana pila

zaštitnik vatrogasaca



Nema komentara:

Objavi komentar