Početkom Domovinskog rata 1991. godine bile su zajedno s muzejskim
predmetima iz slavonskih muzeja u Zagreb dopremljene i deponirane dvije zastave
iz Muzeja Đakovštine. Te je zastave zbog znatnih oštećenja tekstila i slika
bilo nužno podvrgnuti konzervatorsko / restauratorskim zahvatima. Ovim člankom
prezentira se tijek i rezultati restauriranja jedne od tih dviju zastava.
Prvo se pristupilo kontroliranom mikrousisavanju površinske nečistoće, a zatim je svilena tkanina pažljivo oprana u vodenoj kupelji uz dodatak 0,05 % neutralnog deterdženta, i uz stalno provjeravanje pH vode kao i stanja samog predmeta. Sušila se na ravnoj staklenoj podlozi radi lakšeg ravnanja prepleta osnove i potke, kao i postizanja efekta izglačanosti. Nakon pranja svila je zasjala i dobila na elastičnosti, a crveni ton postao intenzivniji. Kao podložna tkanina odabran je fini, pamučni batist koji je obojen u odgovarajući ton crvenog, premetaliziranog pigmenta. Tkanina je izvedeno ispod originalne svile, i to na obje strane zastave. Prošivanje je izvedeno tankim svilenim filamentima obojenim u istom tonu, u pravilnom rasteru i počelo se od gornjeg dijela zastave prema dolje, u smjeru osnove. Na isti način su očišćene i svilene lente. Pozlaćene rese i borte su čišćene mehaničkim postupkom, a zatim se pristupilo pranju u otopini koja je dosta uspješno uklonila tragove korozije i zatamnjenja. Prilikom sastavljanja svih dijelova, poštivani su originalni načini prošivanja, vrste bodova i po mogućnosti iste rupice gdje su prolazili stari šavovi.
cehovska zastava sv. Florijan, poslije restauratorskog zahvata |
Zastava je dvokraka - u obliku “lastavičjeg repa” i
dvostruka. Njene dimenzije su 230x160 cm, inv. br. – 24. Sašivena je od četiri
dijela tamnocrvenog svilenog damasta obrubljena pozlaćenim resama. S jedne
strane zastavnog lista u medaljonu oblikovanom pozlaćenom bortom prišivena je
slika sv. Florijana, dimenzija 77x60 cm.
Sv. Florijan, stanje nakon zahvata |
Zastava je bila pričvršćena na jednostavno zastavno koplje mjedenim čavlićima.
Vršak zastavnog koplja nije se sačuvao. Prednja i stražnja strana zastavnog
polja bogato su ukrašene srebrovezom i zlatovezom (metalne niti) izvedenim
rukom. Na prednjoj strani su vezeni motivi stilizirani ljiljani i križ koji
poput vijenca obrubljuju medaljon sa svetačkom slikom. U trokutastim uglovima
zastavnog lista ornamentalni je ukras s motivom stiliziranog ljiljana. Na stražnjoj
strani zastave vezeni su ornamentalni ukrasi koji imaju sličnosti s motivima Đakovačkog
narodnog rukotvorstva. Zastavi pripada zastavna vrpca od istog materijala, ukrašena
vezenim natpisom na hrvatskom i njemačkom jeziku. Prema godini izvezenoj na
vrpci, zastava potječe iz 1885. godine. Na temelju vezenog natpisa saznajemo da
je to bila zastava cehovske zadruge, a Terezija Jakševac kumovala je zastavi
prilikom njezine posvete 1885. godine. S jedne strane zastavnog lista prišivena
je slika - ulje na platnu ovalna oblika s prikazom sv. Florijana.
grafički prikaz oštećenja na slici |
Ta je slika dvostrana, njezina “nevidljiva strana”,
koja je aplicirana na zastavu, sadržava ikonografske elemente karakteristične
za lik sv. Roka. Zbog toga se pretpostavlja da je zastavna slika nastala ranije
i da je nakon što se uništio prvotni zastavni list koji je očigledno bio
jednostruk, slika u 19. stoljeću aplicirana na novu dvostruko sašivenu zastavu.
Možda se to dogodilo baš 1885. godine kako stoji na njezinoj zastavnoj vrpci.
Toj pretpostavki ide u prilog i sadašnji izgled zastave. Na toj dvostrukoj
zastavi na reversu ostavljeno je mjesto za ovalnu sliku (prazan medaljon). Na
zastavnoj slici (ulje na platnu) prikazan je svetac i mučenik Florijan (lat. Florianus)
kao vojnik, s kacigom i perjanicom na glavi. U njegovoj desnoj ruci je vjedro,
iz kojeg istječe voda koja gasi požar na kući. Kuća je u ravnini njegove desne
noge. U lijevoj uzdignutoj ruci, drži koplje sa zastavom. S druge strane platna
kako je ranije spomenuto nalazi se slika sv. Roka. U dogovoru s vlasnicima - Muzejom
Đakovštine nije podvrgnuta konzervatorsko / restauratorskim zahvatima, ali su njezini
slojevi konsolidirani zahvaljujući zahvatima na slici koja prikazuje sv.
Florijana. Gore opisana zastava svojom ikonografijom, a nadasve vezenim
ukrasima svjedoči o obrtničkoj tradiciji – Đakova i njegovih stanovnika tijekom
19. stoljeća.
Jelena Borošak
Marijanović
Hrvatski povijesni
muzej, Zagreb
KONZERVATORSKO/RESTAURATORSKI ZAHVATI NA ZASTAVI.
Stanje prije zahvata.
Analizom oštećenja svilenog tkanja ustanovljena je velika krhkost svilenih niti
oštećenih vlagom, prljavštinom i lošim uvjetima korištenja i pohrane predmeta.
Svila je prekrivena vidljivim slojem prašine i krutih čestica prljavštine, a
vezivnost materijala je jako slaba. Na donjoj polovici zastave, koja se račva
na dva velika trokuta, nalazimo najveća oštećenja. Tu je tkanina razderana i
visi u trakama, vidljivi su veliki otvori i zjevovi. Na desnom kraku nedostaje
vrh trokuta, dužine 30 cm. U prošlosti su ta oštećenja popravljana
podstavljanjem neodgovarajuće tkanine i strojnim prošivanjem, tako da se na tim
mjestima originalna tkanina dodatno uništila. Zbog nepravilnog, fizikalnog
istezanja po površini su nastali veliki, trajni nabori. Navedena oštećenja
prisutna su u istom postotku na obje strane zastave. Zlatovez je sačuvan skoro
u cijelosti, niti su potamnile od oksidacije tijekom dugotrajnog izlaganja
vlazi i prljavštini.
stanje tekstila u tijeku zahvata, detalj |
Izvedeni zahvati.
Zastava je skinuta s drvenog jarbola, i odvojene su prednja i stražnja strana,
skinuta je slika i obrubna borta. Sve faze rastavljanja su detaljno foto
dokumentirane, uz popratne skice i objašnjenja, koja će nakon završetka radova
pomoći u pravilnom sastavljanju svih dijelova. Izvršena su osnovna testiranja
stupnja oštećenja, fizikalna i kemijska: testiranje stupnja oštećenja svilene
pređe i zlatoveza, ispitivanje postojanosti boje, koja su bila zadovoljavajuća,
tako da se svilena tkanina mogla očistiti pranjem, ali mehaničke karakteristike
svile su pokazale potrebu za dodatnim učvršćenjem, podlaganjem novog
materijala.
stanje cehovske zastave sv. Florijana prije zahvata |
Prvo se pristupilo kontroliranom mikrousisavanju površinske nečistoće, a zatim je svilena tkanina pažljivo oprana u vodenoj kupelji uz dodatak 0,05 % neutralnog deterdženta, i uz stalno provjeravanje pH vode kao i stanja samog predmeta. Sušila se na ravnoj staklenoj podlozi radi lakšeg ravnanja prepleta osnove i potke, kao i postizanja efekta izglačanosti. Nakon pranja svila je zasjala i dobila na elastičnosti, a crveni ton postao intenzivniji. Kao podložna tkanina odabran je fini, pamučni batist koji je obojen u odgovarajući ton crvenog, premetaliziranog pigmenta. Tkanina je izvedeno ispod originalne svile, i to na obje strane zastave. Prošivanje je izvedeno tankim svilenim filamentima obojenim u istom tonu, u pravilnom rasteru i počelo se od gornjeg dijela zastave prema dolje, u smjeru osnove. Na isti način su očišćene i svilene lente. Pozlaćene rese i borte su čišćene mehaničkim postupkom, a zatim se pristupilo pranju u otopini koja je dosta uspješno uklonila tragove korozije i zatamnjenja. Prilikom sastavljanja svih dijelova, poštivani su originalni načini prošivanja, vrste bodova i po mogućnosti iste rupice gdje su prolazili stari šavovi.
grafički prikaz oštećenja na tekstilu |
Cijeli postupak restauratorsko / konzervatorskog zahvata
je popraćen detaljnom foto i grafičkom dokumentacijom.
Antonina Srša
Muzej za umjetnost
i obrt, Zagreb
KONZERVATORSKO-RESTAURATORSKI ZAHVATI NA SLICI
Stanje prije zahvata.
Nosilac slike je jednostruko platno, pamučnog skupljenog vlakna, finije
strukture. Broj niti je 13 na cm2. Nema poruba, a slikani sloj je postojeći do
samog ruba nosioca. Nema spojeva. Zbog višekratnog motanja zastave i
neadekvatnog načina pohrane, a time i slike, platno-nosilac je oslabjelo, no
nigdje nisu locirana oštećenja (poderotine, rezovi, perforacije i sl.). Slika
je ušivena u tekstilni dio zastave, pa su na tim mjestima vidljivi tragovi
igle. Platno je neravno, mjestimično s izbočenjima, naborano, naročito uz same
rubove. Osnova je tutkalno-kredna, tanka, nanesena u jednom sloju, i u
relativno je dobrom stanju. Nanesena je do ruba platna slike. Na mjestima gdje
je dolazilo do lomova osnove radi već spomenutog višekratnog motanja zastave,
došlo je do otpucavanja pa je locirano da je nedostaje cca 20 posto. Nedostatak
u sloju osnove rasprostranjen je jednakomjerno po cijeloj površini slike. Sloj
osnove dobro je vezan uz nosioca i uz sloj boje. Slikani sloj je sloj uljene
boje, isušen je i tanko nanošen kistom, samo mjestimično srednje debljine. Sloj
boje je srednje topljivosti. Oštećenja u sloju boje vezana su uz mjesta oštećenja
u sloju osnove, te su jednakomjerno rasprostranjena po površini slike.
Nedostaje cca 25 posto slikanog sloja. Uljeni namaz, iako prilično isušen dobro
je vezan uz osnovu. Nije lociran potpis autora. Boja je potamnjela zbog naslaga
prašine prljavštine. Nema vidljivih krakelira. Zaštita je najvjerojatnije bio
damar lak, nanesen u tankom sloju, a sada je bez sjaja, i isušen. Više nije moguće
odrediti refleks površine slike. Na slici je nečistoća jednakomjerno raspoređena,
kao i sitne mrlje; smolaste nečisti, i najvjerojatnije, ostaci starog laka.
Predmet je prevučen slojem prašine i prljavštine. Nema tragova eventualnih
prethodnih zahvata niti u jednom od slojeva predmeta.
Stanje slike sv. Florijana prije zahvata |
Izvedeni zahvati.
Zbog osjetljivosti nosioca, a time i svih ostalih slojeva slike, sliku je
trebalo prvo podlijepiti, odnosno konsolidirati je u svim postojećim navedenim
slojevima. Kao konsolidant korišten je Pleksisol P 55040 u white spiritu (1:5).
Tim postupkom, platno je istovremeno izravnano, uklonjeni su nabori, izbočine i
neravnine u mjeri koliko je bilo moguće da se ne ošteti predmet. Zatim je sa
slike uklonjen sloj prljavštine i prašine, mjestimice acetonom u white spiritu
(1:3) i vulpeksom u white spiritu, a po potrebi je izvršeno i mehaničko čišćenje.
Nakon toga izvršena je rekonstrukcija (kitanje) u sloju osnove jednokomponentnim
kitom za drvo “Drvosan”, pa potom u sloju boje (retuš), i to u dva sloja;
osnovni ton akvarelom “Schminke”, te završni ton s uljenom lazurom “Schminke”.
Slika je zaštićena slojem damar-laka. Postupak je u cijelosti reverzibilan.
Tamara Ukrainčik
Akademija likovnih
umjetnosti/
Odsjek za
konzerviranje-restauriranje umjetnina, Zagreb
Nema komentara:
Objavi komentar