U crkvi Sv. Florijana u Varaždinu, na zapadnom i srednjem traveju svoda lađe, nalazi se šest pravilno raspoređenih oslikanih medaljona. U bočnim medaljonima bliže svetištu prikazane su sv. Lucija i sv. Apolonija dok se u središnjem medaljonu nalazi prikaz Presvetog Trojstva. Bliže koru nalaze se bočni medaljoni s prikazima sv. Katarine Aleksandrijske i sv. Barbare dok se u središnjem nalazi prikaz sv. Florijana. Svaka od svetica jednako kao i sv. Florijan u svojoj hagiografiji vezane su uz motiv vatre ili spaljivanja. Manji oslici s prikazima svetica jednostavnog su elipsoidnog formata dok su središnji medaljoni nešto razvedeniji i veći. Medaljon s prikazom sv. Florijana prikazuje u središtu gotovo cijelu figuru sveca, sa vjedrom koje izlijeva na nedefinirani grad u lijevom kutu slike.
Na njima su od 2008. do 2011. godine izvedeni opsežni
konzervatorsko-restauratorski radovi, a tijekom istraživanja ustanovljeno je da
je ispod preslika 19. stoljeća očuvan stariji zidni oslik koji odgovara vremenu
gradnje crkve, sagrađene 1738. godine, na mjestu stare drvene kapele koja je
srušena 1733. godine. Godina 1738. smatra se i godinom završetka radova, kako
je navedeno u latinskom natpisu na trijumfalnom luku crkve: U ČAST SV. FLORIJANU
MUČENIKU OVA CRKVA JE PODIGNUTA GODINE GOSPODNJE 1738. Nakon potpunog
uklanjanja preslika, u medaljonima su se pokazali prikazi sv. Florijana, Sv.
Trojstva, sv. Lucije, sv. Apolonije, sv. Katarine Aleksandrijske i sv. Barbare,
a njihov je autor prepoznat u varaždinskom slikaru, pozlataru i polikromatoru
Blažu Gruberu (oko 1700. – Varaždin, 1753.). Tijekom radova posebna pozornost
posvećena je reintegraciji i rekonstrukciji oštećenja u medaljonima, osobito
velike lakune na prikazu sv. Florijana. Na toj lakuni rekonstrukcija je
izvedena tehnikom suhog pastela čija je primjena u restauratorskim radovima na
zidnim slikama zabilježena već potkraj 17. stoljeća.
Konzervatorsko-restauratorska istraživanja
na medaljonima
Početna konzervatorsko-restauratorska istraživanja
izvedena su, međutim, više od desetljeća prije početka radova na zidnom osliku.
Istražni radovi na svodnom osliku obuhvatili su 1997. godine izradu slikarskih
sondi na tri medaljona smještena na zapadnom traveju svoda lađe, do
trijumfalnog luka kojima se ispitivalo postojanje starijih slikanih slojeva.
Središnji, ujedno i najveći medaljon zapadnog traveja, razvedenije je forme,
dok su okolna dva manja, oblika elipse. U manjim ovalnim medaljonima u
susvodnicama zatečeni su dekorativni motivi karakteristični za slikarstvo
kasnog 19. stoljeća, dok je u središnjem, većem medaljonu zatečen prikaz
simbola euharistije sa zvjezdasto raspoređenim stiliziranim zrakama svjetlosti.
Istražnim sondama ustanovljeno je postojanje starijeg, baroknog oslika sa svetačkim prizorima u medaljonima koji se dimenzijama i oblikom poklapaju s onima 19. stoljeća. Dodatno sondiranje izvedeno početkom restauratorskih radova 2008. godine potvrdilo je postojanje dobro očuvanog baroknog oslika i na tri medaljona središnjeg traveja, jednakih dimenzija i rasporeda kao i na zapadnom. Istraživanjem je ustanovljeno da ispod dekorativnog oslika iz 19. stoljeća koji je prekrivao cijeli svod postoje dva vapnena premaza i barokni figuralni oslik u svih šest medaljona.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na medaljonima
Temeljem rezultata istraživanja odlučeno je da će se
prezentirati izvorni, barokni oslik, dok će se oslik iz 19. stoljeća detaljno
dokumentirati. Radovi su počeli 2008. godine uklanjanjem naknadnih slojeva s
baroknoga izvornog oslika.
uklanjanje preslika
Uklanjanje naknadnih slojeva izvodilo se uglavnom
mehaničkim putem, medicinskim skalpelima. Slikani sloj iz 19. stoljeća te
bijeli vapneni premazi koji su prekrivali izvorni oslik bili su prilično tvrdi
i vrlo teško uklonjivi. Na samom početku rada bilo je nužno koristiti se
otapalima radi oslabljivanja vrlo čvrstih i tvrdih premaza. Tako je na
pojedinim dijelovima medaljona prije mehaničkog skidanja nanesena celulozna
vatena pulpa natopljena otopinom limunske kiseline radi oslabljivanja vapnenog
sloja. Stanjivanjem slojeva ublažena je i tvrdoća. S radom je nastavljeno
isključivo mehaničkim alatima, kojima se lakše kontroliralo čišćenje. S obzirom
na zrnatu strukturu barokne žbuke, vapneni prelič je iz takvih "jamica"
na površini bilo jednostavnije uklanjati mehaničkim alatima, čime je i smanjena
opasnost od oštećivanja slikanoga sloja. Poseban problem bila su područja vrlo
dobre adhezije preliča uz barokni oslik. Naime, mjestimično se, odvajanjem
vapnenih tragova preliča, odvajao i barokni oslik u plohama vrlo male površine.
Zato oslik nije sasvim dočišćen od naknadnih slojeva. Zaključeno je da je oslik
bolje ostaviti nedočišćenim nego nepovratno izgubiti dijelove izvornoga
slikanog sloja. Time su barokne scene možda izgubile na intenzitetu obojenja,
ali svakako nisu izgubile na čitljivosti i jasnoći.
opis baroknog oslika nakon uklanjanja
preslika
Tek nakon uklanjanja svih naknadnih bojenih slojeva s
baroknog oslika bilo je moguće razaznati o kojim je svecima riječ. U
središnjim, većim medaljonima tako su smješteni prikazi Sv. Trojstva i sv.
Florijana, dok su u manjima, ovalnima prikazi sv. Lucije, sv. Apolonije, sv.
Katarine Aleksandrijske i sv. Barbare. Slike su izvedene u fresco tehnici. Iako
slike nisu signirane, sa sigurnošću je utvrđeno da su djelo varaždinskog
slikara Blaža Grubera ili njegova slikarskog kruga. Stilska obilježja i
karakteristično oblikovanje ovalnih lica likova krupnih očiju i širokih
nosnica, analogni su signiranim Gruberovim djelima iz istoga razdoblja, kao što
su zidne slike s prikazima Uznesenja Marijina na nebo, Sv. Ignacija od Loyole i
Sv. Donata, na svodu sakristije crkve Sv. Marije u Varaždinu koje je slikar
izveo 1727. godine te slike Sv. Filip i Sv. Franjo Ksaverski u kapeli Sv.
Fabijana i Sebastijana u Varaždinu ili slika Presveto Trojstvo iz samostana Sv.
Nikole u Čakovcu (oko 1748.). Blaž Gruber, slikar, polikromator i pozlatar
naveden je kao jedan od majstora koji su oslikali i pozlatili crkveni drveni
inventar kojim je crkva Sv. Florijana opremljena četrdesetih godina 18.
stoljeća. Pretpostavlja se da je slikar u isto vrijeme bio angažiran i na
oslikavanju svoda. Blaž Gruber, ili Blasius Grueber, u prvoj polovici
18. stoljeća živio je i djelovao na području Varaždina. Vjerojatno štajerskog
podrijetla, nakon deset godina boravka u gradu postaje i varaždinskim
građaninom. Nastanio se unutar gradskih zidina gdje je kupio drvenu kuću. No, očito
je već ranije posjedovao vlastitu kuću budući da je u kupoprodajnom ugovoru
zabilježeno kako 1744. godine prodaje kuću izvan gradskih zidina pekaru Ivanu
Kainighu i njegovoj supruzi Marijani. Godine 1751. Grueber je zajedno s kožarom
Davidom Mongerom postao i skrbnikom crkve sv. Florijana, crkve u kojoj je
osim na zidnim oslicima radio i pozlatarsko-polikromatorske radove. Osim toga,
pri sastavljanju svoje oporuke Gruber je na samrti izrazio želju da bude
pokopan u istoj crkvi što je nekoliko dana kasnije bilo i izvršeno.
U gornjem dijelu trijumfalnog luka sačuvan je i već
spomenuti latinski natpis s godinom 1738., kada je završena gradnja crkve, koji
kronološki i stratigrafski odgovara baroknim slikama, zbog čega se smatra da su
nastali istovremeno.
oštećenja
Nakon čišćenja, mjestimično su zatečena mehanička
oštećenja na osliku.
Površinom i intenzitetom najveće oštećenje nalazilo se
uzduž središnjega dijela medaljona s prikazom sv. Florijana, gdje je slikani
sloj zajedno s izvornim žbukanim slojevima potpuno otpao. Razmjer oštećenja
otkriven je tek nakon uklanjanja naknadnih preslika. Otpali dio je tijekom
prijašnjih intervencija na slikama bio zapunjen žbukanom zakrpom, koja je
nanesena nekoliko milimetara iznad razine izvornoga oslika te tako "sakrila"
rubni dio oslika uz zakrpu. Zatečena zakrpa bila je u lošem stanju, razlomljena
i mjestimično odvojena od ruba oštećenja zidne slike. Osim toga, zatečen je
velik broj oštećenja malih površina na svim medaljonima, te na natpisu na
trijumfalnom luku. Na dijelovima oslika s pastoznijim namazom boje, slikani
sloj je mjestimično otpao. Zatečena su i dublja oštećenja manjih površina koja
zadiru i u žbuku. Svi oslici prošarani su širim i užim pukotinama, od kojih su
neke prethodno već bile zapunjene žbukom. Zatečene zapune su, kao i kod velike
zakrpe na središnjem medaljonu, oslabjele te su na rubovima mjestimično
odvojene od zidne slike.
nadoknada žbukanog sloja
Razlomljena stara zakrpa na medaljonu s prikazom sv.
Florijana nije uklonjena odjednom, nego u fazama. Nakon odvajanja manjeg dijela
zakrpe, oštećeni rub oslika privremeno bi se opšio žbukom radi sprečavanja
njegova odvajanja. Nakon što je zakrpa potpuno uklonjena, otkriveno je da je
slikani sloj s pripadajućom izvornom žbukom otpao u cijelosti, do zidane građe.
Stara žbukana zakrpa na medaljonu s prikazom sv.
Florijana zamijenjena je novom žbukom u dva sloja. Omjer dviju žbuka je isti, a
razlikuju se u granulaciji pijeska. U prvom sloju žbuke pijesak je krupnije
granulacije, a u završnom sitnije. Žbuka prvoga sloja ojačana je umetanjem
manjih komada opeke. Površina nove žbuke razinom je nanesena nekoliko
milimetara niže od oslika. Vrlo tanke pukotine na medaljonima nisu zapunjavane
jer, gledajući slike s prizemlja crkve, one ionako nisu uočljive.
reintegracija slikanog sloja
Na sva oštećenja u sloju žbuke, osim najvećeg na sceni
sa sv. Florijanom, kao podloga za reintegraciju slikanog sloja nanesen je
tonirani kit.
Na svim oštećenjima slikanog sloja izvedena je
reintegracija. Ta faza radova izvedena je mješavinom pigmenata u prahu i
otopine gumiarabike. Primijenjena je tehnika nizanja točaka promjera oko 1 do 2
milimetra kako bi se nadomjestili dijelovi izgubljenoga oslika. Vrlo često
primjenjivana metoda tratteggio, odnosno metoda nizanja malih vertikalnih
linija koje u konačnici vizualno nadomještaju nedostajući oslik, bila bi
primjereniji odabir da se radi o ravnim zidnim plohama. Iako linije u
tratteggiu dopuštaju i praćenje zakrivljenja u formi oslika, zaključeno je da
bi takvim načinom reintegracije postigli suviše vibrantnu podlogu te da bi
linije mjestimično mogle "nespretno" pratiti zakrivljenja forme.
Odluci ide u prilog i činjenica da je tu fazu radova izvodilo više
restauratora, pa je tako moglo doći i do više različitih rješenja glede
polaganja linija. Zaključeno je da je, s obzirom na okolnosti, točkanje metoda
kojom će se postići zadovoljavajući rezultat uz najmanji rizik od mogućih
prepravaka.
Važno je napomenuti da podloga nije prezasićena
nadoknadom, odnosno da točke nisu gusto raspoređene. Promatranjem konačnog
rezultata te faze radova iz blizine, dobiva se dojam prozračnosti, čak i
nedovršenosti.
rekonstrukcija velike lakune središnjeg
medaljona
Na medaljonu s prikazom sv. Florijana otpao je veći
dio slikane scene. Otkriveno oštećenje protezalo se uzduž središnjega dijela
medaljona, pri čemu je izgubljen gotovo cijeli lik sv. Florijana, kao i likovi
anđela koji ga uokviruju.
Izvođenje rekonstrukcije slikanog sloja nije bilo u
planu, nego je u posljednjoj fazi radova planirano naknadnu žbuku samo tonirati
te je na taj način povezati s izvornim oslikom. Međutim, kako su radovi
odmicali, a pogotovo nakon završetka reintegracije slikanog sloja na ostalim
medaljonima, odlučeno je rekonstruirati nedostajući lik. Odluka o
rekonstrukciji nedostajućeg dijela slikanog sloja na sceni s prikazom sv.
Florijana donesena je usmenim dogovorom s ovlaštenim konzervatoricama Ivanom
Peškan i Vesnom Pascuttini-Juraga iz Konzervatorskog odjela u Varaždinu i
konzervatorima-restauratorima izvođačima tijekom posljednje faze
konzervatorsko-restauratorskih radova na osliku, 2011. godine. Razvedenost i
bogatstvo forme u crtežima drugih medaljona činili su "prazninu" na
medaljonu s prikazom sv. Florijana još istaknutijom, što je pridonijelo
donošenju odluke o pokušaju izvedbe rekonstrukcije lika sveca kojemu je crkva
posvećena. Nedostatak arhivske građe i podataka vezanih uz uobičajeni prikaz
ikonografije takvih scena u 18. stoljeću uvelike je otežao ovu fazu radova.
Rekonstrukcija na zidu započeta je tek nakon dugotrajnog istraživanja, izrade
nekoliko idealnih rekonstrukcija u digitalnom obliku i konzultiranja s
povjesničarima umjetnosti, konzervatorima i kolegama
konzervatorima-restauratorima.
Rekonstrukcija likova tako je temeljena na
komparativnim studijama s drugim djelima Blaža Grubera i na ikonografiji scene
s djela drugih autora. Za rekonstrukciju položaja svečeva tijela poslužila je
barokna skulptura sv. Florijana iz niše pročelja crkve. Zrcalni prikaz
frontalno fotografirane kamene skulpture je uz manje prilagodbe uspješno
integriran u Gruberovu scenu. Florijanovo lice oslikavano je prema
fizionomijama likova Blaža Grubera, poput oblikovanja lica Margarete Kortonske
sa slike iz samostana Sv. Ivana Krstitelja u Varaždinu, koju je Blaž Gruber
naslikao oko 1730. godine.
Slikar je svetoga Florijana prikazao kao rimskoga
vojnika, ali čini se u slobodnijoj interpretaciji odjeće. Svečeva kaciga nije
rekonstruirana temeljem podataka o izgledu odora rimske vojske, jer niti jedan
pronađeni podatak nije bilo moguće povezati sa slikanom scenom, na kojoj su
zatečeni tragovi svjedočili o raskošnoj perjanici na metalnoj kacigi.
Rekonstrukcija kacige tako je izvedena slobodnijim likovnim rješenjem, u duhu
zatečenoga oslika. Rekonstrukcija draperije oblikovana je na temelju draperija
s drugih Gruberovih slika, a dva rekonstruirana kerubina zapravo su replicirani
likovi s drugih scena na svodu.
Crtež rekonstrukcije namjerno je izveden magličasto,
čineći ga manje oštrim od izvornoga. Konture nadomještenog crteža s podnožja
crkve, odakle će gledatelji promatrati scene, djeluju jednako oštro kao i zidne
slike unutar ostalih medaljona. Razlika u oštrini je, naravno, jasno vidljiva
tek izbliza.
Prije rekonstrukcije slikanog sloja izveden je i
osnovni crtež, gdje je vezivo pigmentima bilo vapneno mlijeko. Takav osnovni,
točnije rečeno pomoći crtež, postavljen je s pomoću digitalno izrađene i
ispisane idealne rekonstrukcije uvećane do veličine samog oslika. Pomoćnim
crtežom postavljene su konture središnjeg lika i okolnih anđela da bi se
olakšala izvedba rekonstrukcije i izbjegle pogreške s proporcijama likova.
Rekonstrukcija nije izvedena tehnikom koja je primijenjena u reintegraciji
slikanog sloja, za što postoje estetski i tehnološki razlozi. Izvedba
rekonstrukcije načinom kojim je izvedena reintegracija vjerojatno ne bi dala
zadovoljavajući krajnji rezultat, jer vizualni dojam rekonstrukcije ne bi bio jednak
originalu.
Kad bi se upotrebljavala gumiarabika, rekonstrukciju
bi, pretpostavlja se, bilo potrebno izvesti nizanjem gušće postavljenih točaka
jer ne postoji već zatečena slikana podloga kao na drugim scenama. Tako bi
rekonstruirani dio prizora sa sv. Florijanom na kraju izgledao suviše plošno.
Valja napomenuti da i blaga otopina gumiarabike sušenjem, nakon slojevitog
nanošenja na podlogu, često rezultira vidljivim sjajem, a u ovom slučaju
slojevitost bi bila nužna za postizanje potrebne pokrivnosti i intenziteta.
Naposljetku je rekonstrukcija izvedena tehnikom suhog pastela, što je stvorilo
odgovarajući optički dojam. Mrvljeni suhi pastel je na podlogu nanošen suhim
mekim kistom. Štapići suhog pastela ribani su u prah te su širim potezima
kistom nanošeni na pripremljenu podlogu. Zrnatost strukture podloge pridonijela
je boljem prianjanju pastela pa je podnijela i više uzastopnih "namaza".
Takvom metodom gradnje crteža postignuta je plastičnost figura, što je
odgovaralo značajkama Gruberova oblikovanja, a sloj pastela djeluje prozračno i
usklađeno s tonovima okolnog oslika.
Tehnika suhog pastela u reintegraciji
slikanog sloja na zidnim oslicima
Suhi pastel nije uobičajena tehnika za reintegracije
ili rekonstrukcije manjkajućeg slikanog sloja na zidnim slikama ili na
umjetninama općenito. Ipak, njegove su značajke (poput jednostavnog nanošenja,
dobre razmazivosti i postojanosti kao i zadovoljavajućeg optičkog dojma i
reverzibilnosti) odavno poznate te je primjena pastela već zabilježena u
konzervatorsko-restauratorskim intervencijama na zidnim slikama. Potkraj 17.
stoljeća talijanski slikar i restaurator Carlo Maratta (Camerano, 1625.
– Rim, 1713.) na zahtjev pape Inocenta XI. preslikao je dio freske s prikazom
Bogorodice (Madonna che cuce) Guida Renija u palači Quirinale u Rimu.
Slikarov zadatak bio je prekriti Bogorodičin dekolte. Maratta je, da bi
udovoljio Papinim ćudorednim motivima a da ipak ne odstupi od etičkog pristupa
u intervenciji takve vrste gdje je reverzibilnost korištene tehnike bila prioritet,
odlučio sporni veo na Bogorodičinim prsima naslikati tehnikom pastela. Prema
očuvanim dokumentima, rimski je slikar često u obnovama zidnih oslika u
reintegraciji slikanog sloja primjenjivao tehniku pastela, svjestan da njegova
intervencija nije i posljednja. Gian Pietro Bellori opisuje primjerice Carla
Marattu kao iznimno obzirnog restauratora koji nije olako pristupao
restauriranju, te ističe kako je iskazivao veliko poštovanje prema invencijama
znamenitih majstora na čijim je djelima radio.
Pastel nije često korištena tehnika u restauratorskim
radovima na zidnim slikama ili se barem nije često spominjala u zapisima i
arhivskoj građi u Hrvatskoj. U novije vrijeme korišten je na Odjelu za zidno
slikarstvo i mozaik Hrvatskog restauratorskog zavoda u Zagrebu u reintegraciji
slikanog sloja na zidnim slikama u svetištu crkve Sv. Jeronima u Štrigovi te na
zidnim slikama u kapeli Sv. Franje Ksaverskog dvorca Oršić u Gornjoj Stubici.
Kao tehnika rekonstrukcije i reintegracije slikanog
sloja, ipak se relativno rijetko koristi te je Marattina česta uporaba pastela
u reintegraciji oštećenja kao i etički pristup u korištenju reverzibilnih
materijala vrlo zanimljiv primjer, imamo li na umu intervencije izvedene
desetljećima poslije. U vrijeme nakon Marattijeva djelovanja, mnogi su zidni
oslici u velikoj mjeri izmijenjeni i vizualno prilagođeni onodobnom likovnom
ukusu, često nereverzibilnim materijalima.
Jedna od najvažnijih prednosti pastela pred mnogim
tehnikama jest potpuna reverzibilnost, uvjet koji vjerojatno među prvima
pokušavamo zadovoljiti pri odabiru materijala koji se upotrebljavaju u
restauriranju. Naneseni pastel je sa zidne podloge vrlo lako ukloniti
jednostavnom suhom spužvom. Lako se nanosi, ne zahtijeva sušenje pa ne postoji
opasnost od postupne promjene boje, što se sušenjem zna javljati kod nekih
tehnika. Uljana boja, primjerice, nakon određenog vremenskog odmaka tamni, što
može promijeniti cjelokupni dojam povijesnog oslika. Pastel je tehnika mnogih
dobrih karakteristika, ali uz poštivanje određenih uvjeta. Zbog lake
uklonjivosti nije ga primjereno koristiti u nižim zonama zida, u prostorima s
posjetiteljima, jer postoji veća mogućnost slučajnog brisanja. Kako pastel
sadrži gumiarabiku koja je vodotopiva, nije ga uputno upotrebljavati ni na
vlažnim zidovima. Svod crkve Sv. Florijana u dobrom je stanju, nije vlažan, a
vjerojatnost za prokišnjavanje krovišta i vlaženja zidnog oslika je vrlo mala.
Stoga pastel, kada uvjeti to dopuštaju, možemo uzeti u obzir kao ravnopravnu
tehniku u rekonstrukciji i reintegraciji slikanog sloja na zidnim slikama.
Uporaba pastela je još prije više od tristo godina
davala rezultate koji bi i prema današnjim parametrima zadovoljili stroge
konzervatorsko-restauratorske standarde. Jednostavna primjena i optički sličan
dojam fresco osliku, mogla bi u mnogim slučajevima zahtjevnih rekonstrukcija
zidnih slika dati prednost upravo toj tehnici.
Izvor:
Ivana Drmić, Rekonstrukcija i reintegracija slikanog
sloja na svodu lađe u crkvi Sv. Florijana u Varaždinu, u: Godišnjak
Hrvatskoga restauratorskog zavoda, Hrvatski restauratorski zavod, Zagreb, br. 4,
2013. str. 27-36.
Nema komentara:
Objavi komentar