U prvim kršćanskim stoljećima, osobito za velikih
progona, Crkva je svjedočila vjeru svojim mučeništvom. Za prve je kršćane
svjedočenje vjere u Isusa Krista značilo biti mučenik za Isusa, što se i
etimološki pokazuje u vidu iste grčke riječi za oba značenja (grč. Martyr = mučenik i svjedok).
Ranokršćanski crkveni pisac iz 2/3. st Tertulijan stoga će izjaviti: «krv
mučenika, sjeme je novih kršćana». Takvi
ljudi su za kršćane bili posebni heroji, jer su svojim svjedočanstvom života
postajali dionici Kristovih patnji. Crkvena zajednica željela je takve heroje,
kojima se divila, imati stalno nazočne u vidu štovanja njihovih kostiju,
grobova i mjesta mučeništva, ne samo za njihovo sjećanje već i kako bi si osigurala
trajan zagovor kod Boga. Stoga su primjerice, kršćani
u Smirni već u II. st. pokupili kosti biskupa Polikarpa, časteći ih više «od
dragog kamenja i zlata». Euzebije Cezarejski
navodi da je biskup Nikomedije, Antim sa kolegama podnio mučeništvo, na način
da su bili probodeni mačem ili bačeni u vatru, da bi potom nakon što su bili
pokopani, ponovno otkopani te su im kosti bile bačene u duboko more kako ih
kršćani ne bi častili. Kršćanski pisac Laktancije kada piše o Dioklecijanovom
nasljedniku Galeriju i o surovosti njegovih progona navodi da se poslije
mučenikove smrti na vatri ponovno palila lomača «na kojoj bi već spaljena
tjelesa bila ponovno spaljena. Njihove kosti bi se prikupile i samljele u prah
pa bacile u rijeke ili u more», kako bi trajno zatrli sjećanje na njih.
relikvija kosti |
U vremenu
Dioklecijanovih progona, karakteristična smrt za kršćane bila je utapanje u
vodi jer je smaknuće utapanjem uključivalo gubljenje mučenikovih tjelesnih ostataka,
pa je predstavljao vrlo prikladan način izvršenja kazne o čemu svjedoče mnogi
izvještaji o mučenicima (sv. Anastazije, sv. Kvirin…). I Laktancije navodi da
su kršćani «s mlinskim kamenom oko vrata utapani u moru». To je uključivalo
zatiranje mučenikovih zemnih ostataka i time sprječavalo stvaranje kršćanskih
heroja, odnosno kulta svetaca: «stigoše na mjesto gdje ga je trebalo baciti.
Svezaše mu kamen oko njegovog vrata», kako stoji u izvještaju o mučeništvu sv.
Florijana (Pasija, br. 8). U Pasiji dalje čitamo kako se rijeka "uplašila" te «podigavši svoje valove položi njegovo tijelo
na neko mjesto na izdignutijem kamenu» (br. 8), gdje ga je pronašla udovica
Valerija. Ona ga je željela pokopati na skrovitom mjestu, bojeći se progona
Rimljana: «Tada se blaženi Florijan očitova nekoj ženi [po imenu Valeriji]
srcem odanoj Bogu, koja ga je pokopala na poprilično tajnom mjestu» (br. 9).
Čuvanje spomena na Florijanovo mučeništvo unutar ranokršćanske zajednice u
obliku svečanog i liturgijskog obilježavanja spomen-dana mučeničke smrti (dies natalis) u vidu slavljenja i
nasljedovanja njegovog svjedočenja imalo je za posljedicu ne samo nastanak
pisanog zapisa radi očuvanja sjećanja na njegov dragi lik, nego i izgradnju
veličanstvene Bazilike Sankt Florian u 8. stoljeću, na mjestu gdje je bio
pokopan.
Iako svečeve relikvije nisu nikada pronađene ispod
istoimene Bazilike, za razliku od relikvija njegovih drugova mučenika ispod crkve sv. Lovre u obližnjem Ennsu, kada su radnici 1900.g. tijekom obnove crkve sv.
Lovre, koja je započela 1894.g. poduzetim od 'Udruge muzeja grada Ennsa', otkrili
relikvije drugova mučenika sv. Florijana kada su uklonili drvenu ploču oltara u dijelovima oštećenog kamena
prednjeg zida naišavši na udubinu u kojoj je bilo pohranjeno četvrtasto antikno
kameno korito sa kostima. Prema 'Passio Floriani', 304.g. je osim sv. Florijana
ubijeno i 40 drugih vojnika kršćana. Oni su bili – prema izvještaju – zatočeni,
te su nakon mnogih mučenja konačno i umrli u zatvoru. Ostaci 40 bezimenih
mučenika od 3. svibnja 1968.g. počivaju u glavnom oltaru crkve sv. Lovre u
Enns-Lorchu, kada ga je na taj dan posvetio dijecezanski biskup ddr. Franz
Zauner. Prilikom posvećenja oltarnog bloka glavnog oltara, tadašnji kardinal
Karol Wojtyla – kasniji papa Ivan Pavao II – donio je iz Krakowa (Poljska) u
Austriju, relikviju djelića kosti sv. Florijana koja se umetnula u kameno korito
s kostima lorških mučenika, kako bi sveti vojnici mučenici mogli i u smrti opet
biti zajedno sa svojim nerazdvojnim drugom i zapovjednikom sv. Florijanom.
Moguće je da su
Florijanove kosti iz Austrije prenesene, poput sv. Kvirina u Rim početkom 5.
stoljeća (Platonia, uz katakombe sv. Sebastijana), jer od 1183.g. nalazimo dio
Florijanovih relikvija u Krakowu, da budu «narodu i gradu zaštita protiv
Prusa». Rimski ostaci u temeljima zborne crkve daju nam opravdani zaključak za
vjerovanje u to. Poljski povjesničar i kroničar Jan Długosz
o dolasku relikvija sv. Florijana zaštitnika vatrogasaca u poljski grad Krakow,
čiji je zaštitnik zapisao je:
«Papa Lucije III, hoteći pristati na stalne zamolbe poljskog kneza i vladara, Kazimira, koje je milostivo slušao još njegov prethodnik, Aleksandar III, odlučuje dati spomenutom knezu i krakovskoj katedrali tijelo neobičnog mučenika, svetoga Florijana. Za veću čast sveca i Poljaka, poslao je svečeve kosti poljskom knezu Kazimiru i krakovskoj katedrali preko modenskog biskupa, Egidija. On je, stigavši sa svečevim ostacima u Krakow 27. Listopada, primljen s velikim počastima, uz opće oduševljenje i slavlje kneza Kazimira, biskupa Gedeona, bez iznimke staleža ili samostana, koji su izašli pred njega sedam milja.
«Papa Lucije III, hoteći pristati na stalne zamolbe poljskog kneza i vladara, Kazimira, koje je milostivo slušao još njegov prethodnik, Aleksandar III, odlučuje dati spomenutom knezu i krakovskoj katedrali tijelo neobičnog mučenika, svetoga Florijana. Za veću čast sveca i Poljaka, poslao je svečeve kosti poljskom knezu Kazimiru i krakovskoj katedrali preko modenskog biskupa, Egidija. On je, stigavši sa svečevim ostacima u Krakow 27. Listopada, primljen s velikim počastima, uz opće oduševljenje i slavlje kneza Kazimira, biskupa Gedeona, bez iznimke staleža ili samostana, koji su izašli pred njega sedam milja.
Svi su se veselili zato što je Poljacima
milošću Božjom stigao novi zagovornik i zaštitnik, i zato što je krakovska katedrala
dobila novi sjaj tako što je u nju smješteno mučenikovo tijelo. U nju je, u
golemoj procesiji, uneseno tijelo i tamo je položeno, a tim se zaštitnim
zalogom pronijela nadaleko i njezina slava.
U čast svetoga mučenika krakovski je
biskup Gedeon uz goleme troškove izvan zidina dao izgraditi umjetnički uređenu
crkvu koja je, zahvaljujući Božjoj milosti, ostala do danas. Modenski je biskup
Egidije, kojeg su knez Kazimir i krakovski biskup Gedeon velikodušno darivali,
otpravljen za Rim. Od tog su trena Poljaci, podjednako vitezovi, građani i
seljaci, u čast i spomen na svetog Florijana počeli krštenjem to ime nadijevati
svojim sinovima».
Nepronalazak tijela sv. Florijana, a raširenost
štovanja sv. Florijana u sjevernoj Italiji gdje postoji mnogo kapela i crkvi
njemu na čast, kao i dolazak relikvija iz Italije u Poljsku nudi jednu
zanimljivu teoriju da se tijelo sv. Florijana danas nalazi u Hrvatskoj. Također
i utjecaj grada Akvileje govori tome u prilog. Imajući direktnu komunikaciju sa Rimom, Akvileja je u vremenu
postojanja Rimskog carstva postala glavno rimsko uporište za širenje na tri
glavna pravca: sjeverni, alpsko područje današnje Austrije; jugoistočni, bliže
zaleđe istočno jadranske obale; i istočni, u dolini rijeke Save. S uspostavom
nadbiskupija u Akvileji i Sirmiju, noričko se područje gdje je živio sv.
Florijan, našlo između Italije i Panonije, stoga se po analogiji zaključuje da
je Norik u drugoj polovici 4.st. potpadao pod sirmijsku nadbiskupiju, dok je u
5. st. s opadanjem značaja Sirmija i s rastućom ulogom Akvileje, Norik došao
pod akvilejsku nadbiskupiju. To je važno napomenuti, jer će upravo u
akvilejskom području sredinom 5.st. nastati glasoviti Jeronimov Martirologij na latinskom jeziku, izvor svih kasnije
nastalih martirologija zapadne martirologije, koji u sebi ima dragocjen
povijesni zapis o sv. Florijanu. Potrebno je istaknuti da su se sastavljači
Martirologija oslanjali samo na pisane izvore. Pa i veoma udaljene iz
različitih područja, zaobilazeći podatke o kojima je postojala samo usmena
tradicija, bili oni i iz same neposredne blizine. To je veoma važno za
naglasiti jer time sa sigurnošću znamo da je prije uvrštenja sv. Florijana u
Martirologij postojao pisani prvotni tekst koji je cirkulirao noričkim i
sjevernoitalskim područjem. Samo sjećanje na sv. Florijana kao i važnost i
ugled njegova zanimanja (ex principi
officii presidis - umirovljeni
predstojnik ureda upravitelja provincije) ne bi bili dovoljni za uvrštenje u
martirologij, koji o njemu navodi iznimno veliki broj podataka te po tome
postaje jedinstven u cijelom martirologiju. «Elogij o sv. Florijanu je stoga
nastao već u Antici na podlozi nekoga starijega spisa o Florijanovom
mučeništvu. Osnovni sastav toga spisa je u skraćenom i stilski nezgrapnom
obliku prešao u Jeronimov martirologij. Taj spis, koji je vjerojatno nastao u
samom Noriku, morao je biti u vremenu nastanka martirologija raširen u
sjevernoj Italiji, kao što su tamo bile poznate Florijanove relikvije».[1]
Stoga ne treba čuditi
da je lako moguće da su one prenesene u Hrvatsku, na područje Omiša, odnosno područje
nekadašnje Poljičke Republike. Godine 1796. Venecija podiže vojsku
kako bi se obranila od Napoleona, ali ne poziva Poljičane jer zbog stečenih
privilegija Poljičani nisu morali ratovati na tuđem tlu. Međutim, ovoga puta
Poljičani se javljaju dobrovoljno i njih 300 pod zapovjedništvom Mate
Kružičevića i Nikole Barbarića odlaze u Veneciju branit dužda i njegovu palaču
(izvor don Stipe Kaštelan). Međutim, kako se Venecija predala Napoleonu, tako
su i naši Poljičani zajedno sa drugim Dalmatincima krenuli prema svojim kućama,
ali poljičke brodove zahvatilo je nevrijeme stoga su provalili u neku crkvu i uzeli
kosti sv. Cvitka (Florianus -
flos, flores, f. = cvijet) jer
se tada vjerovalo da ako imaš veću svetinju na brodu da te oluja neće potopit. Svakako
sv. Florijan je to i bio, jer u tom vremenu on je bio glavni svetac za obranu
od požara (brojni pilovi, kipovi, kapele i crkve izgrađene njemu na čast). I
doplove tako poljički brodovi sretno do Prika i prenesu kosti sv. Cvitka u
‘arvacki meštrijat Poljica’ tj. u staro glagoljaško sjemenište na Priku. No,
ubrzo su Francuzi pokorili i Poljica. Otpor Poljičana slomio je francuski
vrhovni zapovjednik, maršal Marmont. Francuski providur za Dalmaciju je
proglasom u Zadru, 10. lipnja 1807.g. ukinuo sedam stotina godina staru
Poljičku Republiku. Poslije njih zavladala je i Austrija, pa je 1832.g. propalo
i glagoljaško sjemenište na Priku. U to vrijeme Zvečanje je zahvatila neka
epidemija uslijed koje su i djeca umirala, pa je zadnji upravitelj sjemeništa
na Priku, zvečanjac don Petar Kružičević, prenio kosti sv. Cvitka u Zvečanje na
dan 12. srpnja 1832. uz slavljenje zvona od Prika preko Zakučca, Gata, Čišala,
Ostrvice do Zvečanja. Narodna predaja kaže da je bolest tako zaustavljena i da
je toga dana mladu misu služio don Ivan Martić, a sutradan don Mate Kovačević
koji premda nikad nije dobio župu već je tu i tamo služio po zvečanjskim crkvama,
imao je prvenstvo slavljenja svete mise na dan sv. Cvitka.
Kosti svetog Cvitka (Florijana) čuvaju se tako u crkvi
Svetog Križa koja se nalazi u zaselku Brdine u Zvečanju. Ta je crkva u vrijeme
Poljičke republike po odobrenju samog Pape jedina imala pravo udijelit tzv.
porcijunkulski oprost, a nedaleko od crkve bio je i centar Poljičkog suda.
Prvi podatak
o ovoj crkvi imamo iz 1745. godine, kada nadbiskup Kačić navodi «novu crkvu
koja se gradi». Poslije toga spominje je nadbiskup Bizza 5. lipnja 1748.
godine, koji je poslao «don Dujma Domjanovića da pregleda novu župnu crkvu,
koja se gradi dolje na mjestu zvanom Brdine, jer su podignuti zidovi i kapela
pokrivena na luk bez ploča ili crijepova. U njoj se nalazi oltar posvećen sv.
Križu ili, bolje rečeno, Uzašašću, te pala sa slikom Gospodinova uzašašća i s
apostolima». Još je prošlo dosta vremena dok je crkva bila posve završena. U
izvješću nadbiskupa Dinarića iz 1760. godine nalazi se njegova naredba za crkvu
Sv. Križa «neka se pokrije i završi crkva».
Treba reći da je ona od početka
građena kao župna crkva, jer je crkva Sv. Mihovila na strmoj glavici bila
neprikladna i izvan sela. Čak je 1794. godine nadbiskup Cipico crkvu Sv. Križa
proglasio «župnom crkvom župe Zvečanje», ali ta je odluka naišla na otpor
dijela župljana, koji se s tom odlukom nisu složili. Otpor je dugo potrajao, pa
je 1871. godine, za biskupa Kalogjere, ponovno crkvi Sv. Mihovila vraćen naslov
župne crkve. Crkva je temeljito obnovljena 1971. za župnikovanja don Slavka
Kadića i tom prigodom preuređeno svetište s oltarom prema puku. Nad pročeljem
crkve nalazi se preslica za tri zvona.
Svake godine na 12. srpnja (spomen prijenosa kosti iz
Omiša) Zvečanje slavi sv. Cvitka kao zaštitnika djece, gdje se na taj dan
svečano slavi sv. Misa, nakon čega slijedi blagoslov djece i prigodno slavlje. Iako
mnogi kao primjerice arhivist g. Slavko Kovačić u sv. Cvitku vide mladića,
sjemeništarca, koji je po njima živio i umro mlad 'u cvijetu mladosti' u
sjemeništu u Omišu iz kojeg je prenesen, ima i nekih koji u sv. Cvitku vide sv.
Florijana zaštitnika vatrogasaca. U Slavoniji se sv. Florijan oduvijek štovao po
domaćem kao sv. Cvjetko, primjerice u Osijeku postoji i danas 'Cvjetkova ulica'
gdje se od 1771.g. nalazi njegov kip kojeg vatrogasci Donjeg grada i danas
časte. U novije vrijeme jedino se sa DNK metodom može sa sigurnošću utvrditi
radi li se stvarno o kostima sv. Florijana, ili treba pustiti da i dalje one ostanu
tajna, čineći tako svojevrsnu mističnost kao mali oltar sa lubanjom i kostima u
sjeni sa lijeve strane crkve. Budući da o sv. Cvitku ne postoji nikakav zapis
da je ikada postojao, svećenik u crkvi Svetog Križa na taj dan propovijeda
o mučenicima općenito, među kojima se u 'općinstvu svetih' nalazi i zaštitnik
vatrogasnog zanimanja. Sigurno je jedino da se ovdje radi o velikom svecu,
budući je i veliki ulog bio (ljudski životi) da se Poljičani sretno vrate
svojim kućama u Omiš. Svakako nismo sagriješili niti pogriješili ako se ispred
tih relikvija molimo sv. Florijanu, zaštitnika vatrogasaca i zaštitnika od
požara, za zagovor. Jer Bog je jedan jedini kojem se utječemo. A povijest neka
dalje istražuje…
[1] R. BRATOŽ, Krščanstvo v Ogleju in na vzhodnem vplivnem območju oglejske Cerkve od
začetkov do nastopa verske slobode, u: N. TURKALJ, Sveti Florijan rimski
vojnik i vatrogasac, Redak, Split, 2018., str. 99.
Nema komentara:
Objavi komentar